ČEŠKOVÁ, Tereza a Petr KNECHT. Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ. In Škola a její křižovatky, 22. konference České pedagogické společnosti. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ
Název česky Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ
Název anglicky Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ
Autoři ČEŠKOVÁ, Tereza a Petr KNECHT.
Vydání Škola a její křižovatky, 22. konference České pedagogické společnosti, 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky problem-solving competence; problem tasks; phases of the problem task solving cycle; problem typology
Změnil Změnila: Mgr. Tereza Češková, Ph.D., učo 209756. Změněno: 10. 4. 2015 14:36.
Anotace
Problémovou výuku je možné považovat za jednu z důležitých komponent produktivní kultury vyučování a učení. Požadavek na řešení problémových učebních úloh mj. vyplývá z cílového nastavení kurikulárních dokumentů, dle kterých by vzdělávání mělo směřovat k rozvíjení kompetence k řešení problémů. Na základě analýzy videozáznamů hodin přírodovědy (1. st. ZŠ) a zeměpisu (2. st. ZŠ) se v příspěvku budeme snažit zodpovědět: (a) v jaké míře jsou problémové úlohy ve výuce na obou stupních ZŠ zastoupeny, (b) jak jsou problémové úlohy na obou stupních ZŠ didakticky koncipovány – z hlediska typů problémů a z hlediska (ne)přítomnosti jednotlivých fází cyklu řešení problémových úloh. Výsledky výzkumu indikují překvapivá zjištění hovořící ve prospěch větší didaktické elaborovanosti problémových úloh pozorovaných na 1. stupni ZŠ. Zjištění se autoři snaží hlouběji interpretovat. Vznik příspěvku byl podpořen projektem GA ČR GA14-06480S Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky.
Anotace anglicky
Problem based teaching and learning can be considered one of the most important components of productive culture of teaching and learning. The need to use problem task results also from the goals set in the curricular documents, which state that school education should develop problem-solving competence. Using video-recordings of primary Science lessons and lower secondary Geography lessons we would like to answer these questions: (a) to what extent are problem tasks used in instruction on both levels, (b) how are problem tasks on both levels didactically built – as far as problem typology and phases of the problem task solving cycle are concerned. The results indicate quite surprising results – they point to higher didactic level of problem tasks on primary level. The paper will discuss the findings further. The paper was supported by GA ČR GA14-06480S Producing pedagogical knowledge for improvement: altering teaching situations for the better.
Návaznosti
GA14-06480S, projekt VaVNázev: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 15:21