a 2015

Pracujeme s grafy stejným způsobem?

CÍDLOVÁ, Hana a Gabriela KUBĚNOVÁ

Základní údaje

Originální název

Pracujeme s grafy stejným způsobem?

Název česky

Pracujeme s grafy stejným způsobem?

Název anglicky

Do we work with graphs in the same way?

Autoři

CÍDLOVÁ, Hana a Gabriela KUBĚNOVÁ

Vydání

9. didaktická konference s mezinárodní účastí, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-7814-7

Klíčová slova česky

Motivace; chemie; dovednost; grafy

Klíčová slova anglicky

Motivation; chemistry; skill; graphs
Změněno: 13. 4. 2015 14:22, doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.

Anotace

V originále

Práce s grafy dnes patří takřka ke klíčovým součástem přírodovědné gramotnosti. Tento komplex dovedností je ovlivněn zejména typem grafu, zkušenostmi a znalostmi žáka a kontextem, v němž je graf uveden. Proto by práce s grafy měla být vyučována kromě matematiky i v jiných vyučovacích předmětech. Navzdory tomu je většina výzkumných prací zaměřena na využití grafů v matematice a mnohem méně pozornosti je věnováno práci s grafy v přírodovědných předmětech („science“). Naším cílem proto bylo otestovat úroveň vybraných dovedností práce s grafy v chemickém kontextu u českých žáků na konci základní školy a na konci gymnaziálního vzdělávání chemii (včetně odpovídajících ročníků osmiletého gymnázia) a pokusit se vyhodnotit, zda existují významné rozdíly v dovednosti práce s grafy v závislosti na pohlaví žáků.

Anglicky

Graphing skills belong to key components of scientific literacy nowadays. This complex of skills is influenced mainly by the appearance of the graph, experience and knowledge of the student and the context in which the graph is used. Therefore, graphing skills should be taught not only within mathematics but also in other subjects. Despite this, most of the research focuses on graphing skills at mathematics and much less attention has been devoted to working with graphs at science. Our aim therefore was to test the level of selected graphing skills in chemical context with Czech pupils at the end of lower secondary school and at the end of upper secondary school chemistry education and, at the same time, and try to determine whether there are significant differences in graphing skills, depending on the gender of students.