2015
Pracujeme s grafy stejným způsobem?
KUBĚNOVÁ, Gabriela a Hana CÍDLOVÁZákladní údaje
Originální název
Pracujeme s grafy stejným způsobem?
Název česky
Pracujeme s grafy stejným způsobem?
Název anglicky
Do we work with graphs in the same way?
Autoři
KUBĚNOVÁ, Gabriela a Hana CÍDLOVÁ
Vydání
9. didaktická konference s mezinárodní účastí, 2015
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Motivace; chemie; dovednost; grafy
Klíčová slova anglicky
Motivation; chemistry; skill; graphs
Změněno: 13. 4. 2015 15:24, doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.
V originále
Přednáška na konferenci. Práce s grafy dnes patří takřka ke klíčovým součástem přírodovědné gramotnosti. Tento komplex dovedností je ovlivněn zejména typem grafu, zkušenostmi a znalostmi žáka a kontextem, v němž je graf uveden. Proto by práce s grafy měla být vyučována kromě matematiky i v jiných vyučovacích předmětech. Navzdory tomu je většina výzkumných prací zaměřena na využití grafů v matematice a mnohem méně pozornosti je věnováno práci s grafy v přírodovědných předmětech („science“). Naším cílem proto bylo otestovat úroveň vybraných dovedností práce s grafy v chemickém kontextu u českých žáků na konci základní školy a na konci gymnaziálního vzdělávání chemii (včetně odpovídajících ročníků osmiletého gymnázia) a pokusit se vyhodnotit, zda existují významné rozdíly v dovednosti práce s grafy v závislosti na pohlaví žáků.
Anglicky
A conference presentation. Graphing skills belong to key components of scientific literacy nowadays. This complex of skills is influenced mainly by the appearance of the graph, experience and knowledge of the student and the context in which the graph is used. Therefore, graphing skills should be taught not only within mathematics but also in other subjects. Despite this, most of the research focuses on graphing skills at mathematics and much less attention has been devoted to working with graphs at science. Our aim therefore was to test the level of selected graphing skills in chemical context with Czech pupils at the end of lower secondary school and at the end of upper secondary school chemistry education and, at the same time, and try to determine whether there are significant differences in graphing skills, depending on the gender of students.