2015
Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci
SMOLÍK, JosefZákladní údaje
Originální název
Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci
Název česky
Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci
Název anglicky
Youth Subcultures: From Deviation to Fragmentation
Autoři
SMOLÍK, Josef (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociální pedagogika/Social education, Zlín, Univerzita Tomáše Bati, 2015, 1805-8825
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/15:00082707
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
subkultura mládeže; sociologická škola; chicagská sociologická škola; Centrum pro studium populární kultury; post-subkulturní teorie
Klíčová slova anglicky
youth subcultures; sociological school; Chicago School; Centre for Contemporary Cultural Studies (CCCS); post-subcultural theory
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 22. 4. 2016 13:25, Ing. Alena Raisová
V originále
Tento teoretický text představuje problematiku subkultur mládeže a snaží se definovat základní pojmy, které jsou nezbytné pro studium této problematiky v kontextu sociální pedagogiky a sociologie. Těmito pojmy jsou kultura, dominantní kultura, subkultura, kontrakultura, scéna atd. Tento článek se věnuje také základní definici subkultur mládeže, popisuje tuto kategorii na základě současných debat, tak jak je používají sociologické školy, které se zabývaly tímto tématem z pozic sociologie, sociální pedagogiky či sociální práce. Jedná se o chicagskou sociologickou školu, Centrum pro studium populární kultury a soudobé post-subkulturní přístupy. V závěru je také poukázáno na diskusi týkající se postupnému nahrazování sociologického termínu subkultura.
Anglicky
This theoretical text introduces the issue of youth subcultures and tries to define particular basic concepts that are essential for the study of this issue in context of social pedagogy and sociology. These terms include culture, dominant culture, subculture, counterculture, scene, etc. The article also deals with the basic definition of youth subcultures; it discusses this category on the basis of current debates and then introduces various sociological schools which have dealt with this issue for a long time. These are the Chicago school of sociology, Center for the Study of Popular Culture and the post-subculture approaches. Finally, it is noted that in the last two decades there has occurred a fragmentation of particular styles, which led to the gradual replacement of sociological term subculture.