J 2015

Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci

SMOLÍK, Josef

Základní údaje

Originální název

Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci

Název česky

Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci

Název anglicky

Youth Subcultures: From Deviation to Fragmentation

Autoři

SMOLÍK, Josef (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociální pedagogika/Social education, Zlín, Univerzita Tomáše Bati, 2015, 1805-8825

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00082707

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

subkultura mládeže; sociologická škola; chicagská sociologická škola; Centrum pro studium populární kultury; post-subkulturní teorie

Klíčová slova anglicky

youth subcultures; sociological school; Chicago School; Centre for Contemporary Cultural Studies (CCCS); post-subcultural theory

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 22. 4. 2016 13:25, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

Tento teoretický text představuje problematiku subkultur mládeže a snaží se definovat základní pojmy, které jsou nezbytné pro studium této problematiky v kontextu sociální pedagogiky a sociologie. Těmito pojmy jsou kultura, dominantní kultura, subkultura, kontrakultura, scéna atd. Tento článek se věnuje také základní definici subkultur mládeže, popisuje tuto kategorii na základě současných debat, tak jak je používají sociologické školy, které se zabývaly tímto tématem z pozic sociologie, sociální pedagogiky či sociální práce. Jedná se o chicagskou sociologickou školu, Centrum pro studium populární kultury a soudobé post-subkulturní přístupy. V závěru je také poukázáno na diskusi týkající se postupnému nahrazování sociologického termínu subkultura.

Anglicky

This theoretical text introduces the issue of youth subcultures and tries to define particular basic concepts that are essential for the study of this issue in context of social pedagogy and sociology. These terms include culture, dominant culture, subculture, counterculture, scene, etc. The article also deals with the basic definition of youth subcultures; it discusses this category on the basis of current debates and then introduces various sociological schools which have dealt with this issue for a long time. These are the Chicago school of sociology, Center for the Study of Popular Culture and the post-subculture approaches. Finally, it is noted that in the last two decades there has occurred a fragmentation of particular styles, which led to the gradual replacement of sociological term subculture.