SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci. Sociální pedagogika/Social education. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2015, roč. 3, č. 1, s. 36-55. ISSN 1805-8825.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci
Název česky Subkultury mládeže: Od deviace k fragmentaci
Název anglicky Youth Subcultures: From Deviation to Fragmentation
Autoři SMOLÍK, Josef (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociální pedagogika/Social education, Zlín, Univerzita Tomáše Bati, 2015, 1805-8825.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/15:00082707
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky subkultura mládeže; sociologická škola; chicagská sociologická škola; Centrum pro studium populární kultury; post-subkulturní teorie
Klíčová slova anglicky youth subcultures; sociological school; Chicago School; Centre for Contemporary Cultural Studies (CCCS); post-subcultural theory
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 22. 4. 2016 13:25.
Anotace
Tento teoretický text představuje problematiku subkultur mládeže a snaží se definovat základní pojmy, které jsou nezbytné pro studium této problematiky v kontextu sociální pedagogiky a sociologie. Těmito pojmy jsou kultura, dominantní kultura, subkultura, kontrakultura, scéna atd. Tento článek se věnuje také základní definici subkultur mládeže, popisuje tuto kategorii na základě současných debat, tak jak je používají sociologické školy, které se zabývaly tímto tématem z pozic sociologie, sociální pedagogiky či sociální práce. Jedná se o chicagskou sociologickou školu, Centrum pro studium populární kultury a soudobé post-subkulturní přístupy. V závěru je také poukázáno na diskusi týkající se postupnému nahrazování sociologického termínu subkultura.
Anotace anglicky
This theoretical text introduces the issue of youth subcultures and tries to define particular basic concepts that are essential for the study of this issue in context of social pedagogy and sociology. These terms include culture, dominant culture, subculture, counterculture, scene, etc. The article also deals with the basic definition of youth subcultures; it discusses this category on the basis of current debates and then introduces various sociological schools which have dealt with this issue for a long time. These are the Chicago school of sociology, Center for the Study of Popular Culture and the post-subculture approaches. Finally, it is noted that in the last two decades there has occurred a fragmentation of particular styles, which led to the gradual replacement of sociological term subculture.
VytisknoutZobrazeno: 24. 5. 2024 09:40