Detailed Information on Publication Record
2014
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu
KNECHT, PetrBasic information
Original name
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu
Name (in English)
Opportunities for developing problem solving competence in geography textbooks and in geography instruction
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 210 pp. 2014
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-7651-8
Keywords (in Czech)
kompetence; kompetence k řešení problémů; učební úloha, učebnice; zeměpis; videostudie; výuka; didaktika; didaktika geografie
Keywords in English
competence; key competencies; problem-solving competence; problem solving; learning tasks; video study; instruction; geography; textbooks; teaching
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 17/4/2015 10:35, Mgr. Jana Dykastová
V originále
Rozvíjení kompetence k řešení problémů v současnosti představuje jeden ze základních cílů vzdělávání. Na příkladu zkoumání kvality učebních úloh publikace popisuje, zda a v jaké míře výuka zeměpisu na základních školách v Česku poskytuje žákům příležitosti řešit geografické problémy. První část knihy kromě jiného syntetizuje doposud izolované teoretické a empirické poznatky pedagogiky a psychologie týkající se didaktického využití řešení problémů. Ve druhé části knihy je popsán výzkum učebních úloh v učebnicích a ve výuce zeměpisu. Výsledky výzkumu jsou následně interpretovány na pozadí soudobých úvah o kvalitě (ve) vzdělávání. Kniha má ambici oslovit nejen čtenáře se zájmem o odpovědi na stanovené výzkumné otázky, ale klade si také za cíl přispět do diskuse o aktuálním stavu geografického vzdělávání a didaktiky geografie v Česku.
In English
The development of problem-solving competence currently represents one of the main aims of school education. Using an example of assessing the quality of learning tasks in geography textbooks and in geography instruction, the book describes whether and to what extent geography instruction in lower secondary schools in the Czech Republic provides pupils with opportunities to solve geographical problems. The first part of the book synthesizes previously isolated pedagogical and psychological theories and empirical findings related to the educational application of problem solving. In the second part of the book, a research study on learning tasks in textbooks and in geography instruction is presented. Research results are interpreted in the context of contemporary reflection on the quality in education. The book aims not only to address the readers who are interested in problem solving and its use in (geography) instruction, but also to contribute to the debate on the state of the art of geography education in the Czech Republic.
Links
GPP407/12/P059, research and development project |
|