Zjišťování postojů učitelů ke kurikulárním změnám: přehledová studie
JANKO, Tomáš a Karolína PEŠKOVÁ. Zjišťování postojů učitelů ke kurikulárním změnám: přehledová studie. In 22. konference České pedagogické společnosti: Škola a její křižovatky. 2015. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Zjišťování postojů učitelů ke kurikulárním změnám: přehledová studie |
Název anglicky | Exploring teachers' attitudes towards curricular changes: a review paper |
Autoři | JANKO, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Karolína PEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí). |
Vydání | 22. konference České pedagogické společnosti: Škola a její křižovatky, 2015. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Obor | 50300 5.3 Education |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14410/15:00080762 |
Organizační jednotka | Pedagogická fakulta |
Klíčová slova česky | přehledová studie; postoje učiitelů, kurikulární změny |
Klíčová slova anglicky | review paper; teachers' attitudes; curricular changes |
Změnil | Změnila: Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D., učo 105646. Změněno: 24. 4. 2015 13:59. |
Anotace |
---|
Implementace kurikulární reformy v rovině školní výuky představuje složitý proces, jehož průběh je podmíněn souhrou různorodých faktorů materiální i nemateriální povahy. Zásadní aspekt v tomto ohledu představují postoje hlavních aktérů kurikulárních změn – učitelů, jež se však mohou lišit v závislosti na konkrétním sociokulturním kontextu. Příspěvek proto usiluje o zmapování dosavadního stavu řešení a poznání problematiky týkající se postojů učitelů ke změnám kurikula a jejich implementaci. Z domácích a zahraničních výzkumů je pozornost zaměřena na ty, které se postoji učitelů zabývají ve vztahu k samotným kurikulárním dokumentům (projektované kurikulum) i na ty, které postoje učitelů zkoumají ve vztahu k implementaci kurikulárních změn v praxi (realizované kurikulum). Získané poznatky mají především napomoci k identifikaci faktorů, které mohou mít vliv na ochotu učitelů zavádět změny kurikula. V závěru příspěvku budou na příkladu naznačeny výhledy a možnosti dalšího výzkumu postojů učitelů k implementaci kurikulární reformy na českých základních školách. |
Anotace anglicky |
---|
Implementation of curricular reform in the context of school instruction is a complex process whose procedure is conditioned by various factors of material and non-material nature. In this respect, attitudes of teachers as key stakeholders of curricular changes play an essential role in this process and vary in relation to a concrete sociocultural context. Therefore, the paper aims to explore the state of the art of the issue of teachers' attitudes towards the curricular changes and their implementation. The main attention is paid to research studies which deal with teachers' attitudes towards curricular documents (planned curriculum) and towards implementation of curricular changes in practice (realized curriculum). The findings should especially help identify factors which can influence teachers' willingness to implement the curricular changes. Some perspectives and ways of further research into teachers' attitudes towards implementation of curricular reform at Czech lower secondary schools will be introduced by giving an example at the end of the paper. |
Návaznosti | |
---|---|
EE2.3.30.0009, projekt VaV | Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci |
GA15-05122S, projekt VaV | Název: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy |
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy |
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 13:16