2015
Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries
SHMIDT, VictoriaZákladní údaje
Originální název
Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries
Název česky
Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
Název anglicky
Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries
Autoři
SHMIDT, Victoria
Vydání
1. vyd. Brno, 130 s. 2015
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
ISBN
978-80-210-7834-5
DOI
10.5817/CZ.MUNI.M210-7834-2015
Klíčová slova česky
blahobyt dětí; dětí romského etnika; dětí s postižením; Česká země
Klíčová slova anglicky
child welfare; Roma children; children with disabilities; Czech lands
Štítky
Změněno: 19. 3. 2016 20:38, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.
V originále
Despite attempts to propose a better understanding of the sources and the consequences of segregation, the discourses and practices associated with Roma and disabled children in the Czech Republic remain extremely politicised and to some extent separated from interdisciplinary approaches which can potentially exploring segregation in its appropriate theoretical framework. The book explores the formation of institutions and discourses regarding education and social care for Roma and disabled children in the Czech lands over last 150 years. In line with the principle of historisation, the author explains the contemporary path dependence of child welfare blocking the reform towards the integration of Roma and disabled by the institutional discourse-analysis based upon archive materials, professional periodicals and secondary surveys.
Česky
Přes veškeré pokusy o lepší porozumění příčinám a důsledkům segregace dětí romského etnika a dětí se zdravotním postižením v ČR zůstává tato silně zpolitizovaná problematika na okraji zájmu mnoha vědeckých disciplín. Chybí zejména interdisciplinární přístup, který by dokázal prohloubit současné poznání a pomohl tak vypracovat ucelenou teorii segregace. Tato kniha sleduje formování institucí a diskursů, týkajících se vzdělávání a sociální péče, které byly a jsou za poslední 150 v českých zemích let určené dětem s postižením a dětem romského etnika. V souladu se zásadou historizace používá autorka institucionální diskurs-analýzu, kdy na základě zkoumání v archivech, rozboru odborných periodik a sekundárních výzkumů vysvětluje současné nedostatky a limity reforem směrujících k integraci dětí s postižením a romského etnika.
Anglicky
Despite attempts to propose a better understanding of the sources and the consequences of segregation, the discourses and practices associated with Roma and disabled children in the Czech Republic remain extremely politicised and to some extent separated from interdisciplinary approaches which can potentially exploring segregation in its appropriate theoretical framework. The book explores the formation of institutions and discourses regarding education and social care for Roma and disabled children in the Czech lands over last 150 years. In line with the principle of historisation, the author explains the contemporary path dependence of child welfare blocking the reform towards the integration of Roma and disabled by the institutional discourse-analysis based upon archive materials, professional periodicals and secondary surveys.