B 2015

Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries

SHMIDT, Victoria

Základní údaje

Originální název

Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries

Název česky

Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost

Název anglicky

Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries

Autoři

SHMIDT, Victoria

Vydání

1. vyd. Brno, 130 s. 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

ISBN

978-80-210-7834-5

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-7834-2015

Klíčová slova česky

blahobyt dětí; dětí romského etnika; dětí s postižením; Česká země

Klíčová slova anglicky

child welfare; Roma children; children with disabilities; Czech lands

Štítky

Změněno: 19. 3. 2016 20:38, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.

Anotace

V originále

Despite attempts to propose a better understanding of the sources and the consequences of segregation, the discourses and practices associated with Roma and disabled children in the Czech Republic remain extremely politicised and to some extent separated from interdisciplinary approaches which can potentially exploring segregation in its appropriate theoretical framework. The book explores the formation of institutions and discourses regarding education and social care for Roma and disabled children in the Czech lands over last 150 years. In line with the principle of historisation, the author explains the contemporary path dependence of child welfare blocking the reform towards the integration of Roma and disabled by the institutional discourse-analysis based upon archive materials, professional periodicals and secondary surveys.

Česky

Přes veškeré pokusy o lepší porozumění příčinám a důsledkům segregace dětí romského etnika a dětí se zdravotním postižením v ČR zůstává tato silně zpolitizovaná problematika na okraji zájmu mnoha vědeckých disciplín. Chybí zejména interdisciplinární přístup, který by dokázal prohloubit současné poznání a pomohl tak vypracovat ucelenou teorii segregace. Tato kniha sleduje formování institucí a diskursů, týkajících se vzdělávání a sociální péče, které byly a jsou za poslední 150 v českých zemích let určené dětem s postižením a dětem romského etnika. V souladu se zásadou historizace používá autorka institucionální diskurs-analýzu, kdy na základě zkoumání v archivech, rozboru odborných periodik a sekundárních výzkumů vysvětluje současné nedostatky a limity reforem směrujících k integraci dětí s postižením a romského etnika.