D 2015

Spokojenost zákazníků, její hodnocení podniky a výkonnost potravinářských podniků

SUCHÁNEK, Petr and Maria KRÁLOVÁ

Basic information

Original name

Spokojenost zákazníků, její hodnocení podniky a výkonnost potravinářských podniků

Name (in English)

Customer Satisfaction, its Evaluation by Enterprises and Performance of Food Industry Enterprises

Authors

SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Maria KRÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Bratislava, Aktuálne problémy podnikovej sféry 2015, p. 645-653, 9 pp. 2015

Publisher

Ekonomická univerzita Bratislava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14560/15:00095783

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-225-4077-3

UT WoS

000388355100078

Keywords in English

Customer satisfaction; performance of the enterprise; financial ratios; enterprises of food industry

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 22/1/2018 08:00, Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D.

Abstract

V originále

Spokojenost zákazníka pozitivně ovlivňuje finanční výkonnost podniku. Díky tomu podniky posuzují spokojenost zákazníka svých produktů. Nicméně zatím neexistuje studie, která by porovnávala spokojenost zákazníka z pohledu podniku a jeho zákazníka. Na základě dotazníkového výzkumu provedeného jak z hlediska podniku, tak z hlediska jeho zákazníka, bylo zjištěno, že podniky spokojenost svých zákazníků přeceňují ve všech zkoumaných faktorech. Zároveň bylo zjištěno, že zákazníci jsou schopni rozlišit podniky na výkonné a nevýkonné v tom smyslu, že spokojenost zákazníků výkonných podniků je vyšší, než spokojenost zákazníků nevýkonných podniků. Spokojenost zákazníka, resp. faktory ovlivňující spokojenost zákazníka tak mohou sloužit jako prediktor finanční výkonnosti podniku.

In English

Customers’ satisfaction is believed to have a positive effect on enterprises’ financial performance. For that reason enterprises evaluates customers’ satisfaction with their products. However, so far there has not been any study comparing consumers’ satisfaction from a perspective of enterprises and from a perspective of consumers themselves. On the basis of questionnaire designed for both enterprises and their customers we discovered that enterprises overrate their customers’ satisfaction in all investigated factors. Not only there is a difference in enterprises’ self-evaluation of customers’ satisfaction and evaluation of customers’ satisfaction performed by customers themselves. We proved further that customers’ satisfaction evaluated by customers can serve as a predictor of financial performance of enterprises, which is not true for enterprises’ self-evaluation. Performing enterprises gained significantly better scores in some factors of satisfaction than non-performing companies.

Links

MUNI/A/1209/2014, interní kód MU
Name: Spokojenost zákazníka a výkonnost podniku
Investor: Masaryk University, Category A