J 2015

Neočekávané efekty začleňování dětí přistěhovalců v norské základní škole

ZÁLESKÁ, Klára

Základní údaje

Originální název

Neočekávané efekty začleňování dětí přistěhovalců v norské základní škole

Název anglicky

Unexpected effects of the integration of immigrant children in the Norwegian primary school

Autoři

ZÁLESKÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00082914

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

dítě přistěhovalec; integrace; integrační politika; multikulturní výchova

Klíčová slova anglicky

immigrant children; integration; integration policy; multicultural education

Štítky

Změněno: 14. 4. 2016 13:03, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá tématem začleňování dětí přistěhovalců do norských základních škol. Představuje nejprve teoretický kontext tématu, vývoj norské integrační politiky a následně výsledky empirického výzkumu. Ten diskutuje (ne)úspěšnost jedné osloské školy v začleňování přistěhovaleckých žáků. Jelikož ze školy deset let postupně odcházeli žáci majoritní společnosti, hlavní výzkumná otázka zní: Proč ze školy zaměřené na přijímání přistěhovalců odcházejí norští žáci. Při řešení bylo použito metody případové studie a v jejím rámci tří technik sběru dat: rozhovorů, analýzy dokumentů a zúčastněného pozorování. Výzkum ukázal, že učitelé sledované školy kladli příliš velký důraz na podporu přistěhovaleckých žáků, což vedlo k oslabení pozice norských žáků, kteří začali odcházet na školy s nižším procentem přistěhovalců. Důležitou roli při odchodu norských žáků hrála rovněž specifičnost přistěhovalců, komunikace s přistěhovaleckými rodiči, organizace výuky na škole a zvolená integrační opatření.

Anglicky

The paper deals with the theme of integration of immigrant children into the Norwegian primary schools. It represents the first theoretical context of the topic, the Norwegian integration policy, and consequently the results of empirical research. It discusses the success and unsuccess of integration in one school in Oslo. Because the majority pupils have been leaving the school has gradually, the main research question is: Why are Norwegian pupils leaving school which is focused on acceptation of immigrant children? The case study was chosen as a method for empirical part and three techniques of data collection: interviews, document analysis and observation. Research has shown that teachers of the schools put too much emphasis on support for immigrant students, which led to a weakening of the position of Norwegian students who began to leave the school and start at the schools with lower percentages of immigrants. An important role also plays a specificity of communication with immigrant parents, the organization of education at the school and selected integration measures.

Návaznosti

MUNI/A/1219/2014, interní kód MU
Název: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty