2015
Neočekávané efekty začleňování dětí přistěhovalců v norské základní škole
ZÁLESKÁ, KláraZákladní údaje
Originální název
Neočekávané efekty začleňování dětí přistěhovalců v norské základní škole
Název anglicky
Unexpected effects of the integration of immigrant children in the Norwegian primary school
Autoři
ZÁLESKÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00082914
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
dítě přistěhovalec; integrace; integrační politika; multikulturní výchova
Klíčová slova anglicky
immigrant children; integration; integration policy; multicultural education
Změněno: 14. 4. 2016 13:03, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Příspěvek se zabývá tématem začleňování dětí přistěhovalců do norských základních škol. Představuje nejprve teoretický kontext tématu, vývoj norské integrační politiky a následně výsledky empirického výzkumu. Ten diskutuje (ne)úspěšnost jedné osloské školy v začleňování přistěhovaleckých žáků. Jelikož ze školy deset let postupně odcházeli žáci majoritní společnosti, hlavní výzkumná otázka zní: Proč ze školy zaměřené na přijímání přistěhovalců odcházejí norští žáci. Při řešení bylo použito metody případové studie a v jejím rámci tří technik sběru dat: rozhovorů, analýzy dokumentů a zúčastněného pozorování. Výzkum ukázal, že učitelé sledované školy kladli příliš velký důraz na podporu přistěhovaleckých žáků, což vedlo k oslabení pozice norských žáků, kteří začali odcházet na školy s nižším procentem přistěhovalců. Důležitou roli při odchodu norských žáků hrála rovněž specifičnost přistěhovalců, komunikace s přistěhovaleckými rodiči, organizace výuky na škole a zvolená integrační opatření.
Anglicky
The paper deals with the theme of integration of immigrant children into the Norwegian primary schools. It represents the first theoretical context of the topic, the Norwegian integration policy, and consequently the results of empirical research. It discusses the success and unsuccess of integration in one school in Oslo. Because the majority pupils have been leaving the school has gradually, the main research question is: Why are Norwegian pupils leaving school which is focused on acceptation of immigrant children? The case study was chosen as a method for empirical part and three techniques of data collection: interviews, document analysis and observation. Research has shown that teachers of the schools put too much emphasis on support for immigrant students, which led to a weakening of the position of Norwegian students who began to leave the school and start at the schools with lower percentages of immigrants. An important role also plays a specificity of communication with immigrant parents, the organization of education at the school and selected integration measures.
Návaznosti
MUNI/A/1219/2014, interní kód MU |
|