URBÁNKOVÁ, Lucie. Česká nakladatelská vazba období historismu a secese. Předpoklady pro vznik tzv. krásné knihy na příkladech vybraných exemplářů a edic velkých pražských nakladatelství. In Vidět - Slyšet - Číst - Rozumět. Mezinárodní konference studentů doktorských studijních programů. Praha, 24. 4. 2015. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Česká nakladatelská vazba období historismu a secese. Předpoklady pro vznik tzv. krásné knihy na příkladech vybraných exemplářů a edic velkých pražských nakladatelství
Název anglicky The Czech Publisher´s Bookbinding in the Period of Historism and Art Nouveau. Conditions for the Origin of the so called "Beautiful Book" through example of Selected Copies and Series provided by Major Prague Publishers
Autoři URBÁNKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Vidět - Slyšet - Číst - Rozumět. Mezinárodní konference studentů doktorských studijních programů. Praha, 24. 4. 2015, 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Vidět ­− Slyšet − Číst – Rozumět.
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00082932
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Nakladatelská vazba; historismus; secese; Jan Otto; František Topič; Josef Richard Vilímek; Adolf Liebscher; Viktor Oliva; Pavel Körber; Franta Anýž
Klíčová slova anglicky Publisher´s Bookbinding; Historism; Art Nouveau; Jan Otto; František Topič; Josef Richard Vilímek; Adolf Liebscher; Viktor Oliva; Pavel Körber; Franta Anýž
Štítky rivok
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 20. 10. 2016 14:26.
Anotace
Příspěvek se zabýval českými nakladatelskými vazbami přelomu 19. a 20. století. Nakladatelská vazba, tedy zpravidla celoplátěná vazba používaná obvykle na celý náklad knihy, nabyla na svém významu právě v tomto období a stejně jako jiná výtvarná či uměleckořemeslná média odrážela dobový vkus, styl i technické možnosti. Tento fakt reflektovala dobová pražská nakladatelství (např. J. Pospíšil, I. L. Kober, F. Topič, J. Otto, J. R. Vilímek ad.), v jejichž produkci a zejména knižních vazbách lze tento stylový vývoj sledovat. Jsou to knižní vazby historizujícího stylu, jejichž dílčí větev tvoří vazby tzv. lipské, dále tzv. vazby mluvící a vazby secesní. I přes charakter výroby nakladatelských vazeb lze však mezi nimi najít i počátky českých krásných knih.
Anotace anglicky
The main goal of this contribution is publishers' book binding on the turn of the nineteenth and twentieth century. Publishers' book binding, as a rule cloth binding used for all press run of book, got its importance at this very moment and reflected cultivated period taste, style and technical possibilities as the other graphic or art-craft medium. Prague publishers of this period (E.g. J. Pospíšil, I. L. Kober, F. Topič, J. Otto, J. R. Vilímek and others) reflected this fact and this style progress can be observed especially in book binding. There are book bindings of historicist style, primarily so called Leipzig bindings, so called talking binding and Art Nouveau binding. Despite character of publishers´ book bindings the beginning of czech „fine books“ can be found between them.
Návaznosti
MUNI/A/1302/2014, interní kód MUNázev: Umělecká díla, jejich tvůrci a recipienti v průběhu historických epoch a současnosti (Akronym: Umělecká díla, tvůrci a recipienti)
Investor: Masarykova univerzita, Umělecká díla, jejich tvůrci a recipienti v průběhu historických epoch a současnosti, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 21. 5. 2024 05:59