WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ, Lenka a Monika METYKOVÁ. Better the devil you don't know: Post-revolutionary journalism and media ownership in the Czech Republic. Online. Medijske Studije. Zagreb, Croatia: University of Zagreb, 2015, roč. 6, č. 11, s. 6-18. ISSN 1847-9758. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Better the devil you don't know: Post-revolutionary journalism and media ownership in the Czech Republic
Autoři WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí) a Monika METYKOVÁ (703 Slovensko, domácí)
Vydání Medijske Studije, Zagreb, Croatia, University of Zagreb, 2015, 1847-9758.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Chorvatsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/15:00083099
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000359782800003
Klíčová slova anglicky Czech Republic; print media; ownership; journalism; journalistic values
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 2. 5. 2016 17:46.
Anotace
In this article we map some of the key developments on the Czech print media market following the fall of communism in 1989. We focus on ownership changes and their impact on the conduct of professional journalism. In the 1990s foreign media companies (dominantly German and Swiss) entered the Czech media market and brought with them a profit-oriented model of journalism. Our research in the mid-2000s explored these changes and their impact on journalists’ professional conduct. At the time journalists stressed commercial pressures, however, in the mid-2010s with the departure of foreign print media owners (except for one) and the emergence of local ones, journalists voiced concerns about interference in content for political purposes. We also note that the journalists we interviewed did not reflect on the influence of government on the conduct of their profession, for example, through media regulation.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaVNázev: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 12:37