B 2014

Výzkumný exkurz do diskursů o Romech

KLAPKO, Dušan, Lenka REMSOVÁ, Veronika KOLAŘÍKOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ, Luděk ŽÁKOVSKÝ et. al.

Basic information

Original name

Výzkumný exkurz do diskursů o Romech

Name (in English)

Research excursion into discourses on Roma people

Edition

1. vyd. Brno, 330 pp. Edice diskursy v sociální pedagogice, 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-7547-4

Keywords (in Czech)

diskurs; diskursivní analýza; sociální konstrukce reality; ideologie; romský žák; sociálně znevýhodněný žák; edukace; sociální inkluze; každodenní vědění; školní socializace; divadlo utlačovaných; dramatická výchova; mediální diskurs.

Keywords in English

discourse; discourse analysis; social construction of reality; ideology; Roma pupil; socially disadvantaged pupils; education; social inclusion; everyday knowledge; school socialization; theater of the oppressed; drama education; media discourse.

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 18/6/2015 12:09, Mgr. Jana Dykastová

Abstract

V originále

Kolektivní monografie se zabývá problematikou edukace romských žáků z pohledu aktérů rodinné i školní socializace a z pohledu odborných i laických textů charakterizujících edukaci a život Romů v ČR. Hlavním pojítkem výkladu této kolektivní monografie je téma edukace Romů a aplikovaný výzkumný nástroj diskurzivní analýzy.

In English

The collective monograph deals with education of Roma people or Roma pupils from the perspective of those involved in their family and school socialization and from the perspective of academic and popular texts concerned with the education and life of Roma in the Czech Republic. The keystone of this monograph is Roma education and the application of discourse analysis as the research tool.

Links

GP13-24036P, research and development project
Name: Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití
Investor: Czech Science Foundation, Construction of educating a pupil from socially disadvantaged environment from the perspective of three worlds of his real life