ŠTĚPÁNEK, Kamil. MÍROVÁ SOUPEŘENÍ STUDENÉ VÁLKY V REFLEXI POŠTOVNÍ ZNÁMKY: OD HISTORICKÉHO PRAMENE K MEDIÁLNÍ VÝCHOVĚ. Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 29/2015/1. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 29/2015, č. 1, s. 111-121. ISSN 1211-6068.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název MÍROVÁ SOUPEŘENÍ STUDENÉ VÁLKY V REFLEXI POŠTOVNÍ ZNÁMKY: OD HISTORICKÉHO PRAMENE K MEDIÁLNÍ VÝCHOVĚ
Název anglicky Peaceful Rivalry of the Cold War in Reflection of Postage Stamp: From Historical Source to Media Education.
Autoři ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 29/2015/1, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1211-6068.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00083115
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky history teaching; didactics of history; postage stamps; cold war; propaganda; medial education;
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc., učo 516. Změněno: 12. 6. 2015 17:11.
Anotace
Text analyzuje didaktické a metodické aspekty uplatnění poštovních známek v edukačním procesu. Poštovní známky jsou podobně jako další vizuální média zároveň historickým pramenem reflektujícím zejména moderní, v tomto případě světové, dějiny. Na základě analýzy známkových témat z období studené války, lze jejich prostřednictvím v dějepisné výuce výstižně a účinně vysvětlovat nejen historické jevy, ale i mechanismy propagandy a protipropagandy. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukativní médium, které posiluje především mezioborovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova.
Anotace anglicky
The text analyzes the didactic and methodological aspects of the use of postal stamps in educational process. Stamps, like other visual media, are also a historical source reflecting especially modern, in this case, the world history. The text presents the characteristics and specifics of postage stamps as a source of information about the historical facts. Based on an the analysis of postage stamps themes from the period of the Cold War, this contribution recommends to explain not only historical phenomena, but also the mechanisms of propaganda and antipropaganda in history teaching. The described procedure creates an effective alternative educational media that strengthens especially the interdisciplinary cooperation of school history - media education.
VytisknoutZobrazeno: 12. 5. 2024 02:49