J 2015

How therapists change: What motivates therapists towards integration

ŘIHÁČEK, Tomáš a Ester DANELOVÁ

Základní údaje

Originální název

How therapists change: What motivates therapists towards integration

Autoři

ŘIHÁČEK, Tomáš ORCID (203 Česká republika, garant, domácí) a Ester DANELOVÁ (703 Slovensko, domácí)

Vydání

European Journal for Qualitative Research in Psychotherapy, 2015, 1756-7599

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00080873

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

psychotherapy integration;therapist development;personal therapeutic approach;motivation;theoretical orientation
Změněno: 27. 6. 2015 21:12, prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.

Anotace

V originále

Many therapists embrace an integrative perspective in their practice. The aim of this study is to explore what motivates therapists’ development towards integration. To answer this question, 15 integrative therapists’ autobiographic narratives published in Goldfried (2005) were analyzed using grounded theory analytic procedures. The analysis resulted in the description of six motivational categories: Empiricism, Scientific Attitude, Therapeutic Humility, Perceived Inefficacy, Need to Comprehend, and Striving for Congruence. These categories are discussed in relation to previous studies on therapist development and theoretical orientation choice. Generally, the results support the idea that therapists develop their own personal therapeutic approaches which not only reflect recent research findings and demands of the therapeutic situation, but also their own personal needs and desires.

Návaznosti

GAP407/11/0141, projekt VaV
Název: Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii