2015
How therapists change: What motivates therapists towards integration
ŘIHÁČEK, Tomáš a Ester DANELOVÁZákladní údaje
Originální název
How therapists change: What motivates therapists towards integration
Autoři
ŘIHÁČEK, Tomáš ORCID (203 Česká republika, garant, domácí) a Ester DANELOVÁ (703 Slovensko, domácí)
Vydání
European Journal for Qualitative Research in Psychotherapy, 2015, 1756-7599
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/15:00080873
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
psychotherapy integration;therapist development;personal therapeutic approach;motivation;theoretical orientation
Změněno: 27. 6. 2015 21:12, prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.
Anotace
V originále
Many therapists embrace an integrative perspective in their practice. The aim of this study is to explore what motivates therapists’ development towards integration. To answer this question, 15 integrative therapists’ autobiographic narratives published in Goldfried (2005) were analyzed using grounded theory analytic procedures. The analysis resulted in the description of six motivational categories: Empiricism, Scientific Attitude, Therapeutic Humility, Perceived Inefficacy, Need to Comprehend, and Striving for Congruence. These categories are discussed in relation to previous studies on therapist development and theoretical orientation choice. Generally, the results support the idea that therapists develop their own personal therapeutic approaches which not only reflect recent research findings and demands of the therapeutic situation, but also their own personal needs and desires.
Návaznosti
| GAP407/11/0141, projekt VaV |
|