KOMENDA, Martin, Daniel SCHWARZ, Jan ŠVANCARA, Christos VAITSIS, Nabil ZARY a Ladislav DUŠEK. Practical use of medical terminology in curriculum mapping. Computers in Biology and Medicine. Oxford: Pergamon-Elsevier Science Press, 2015, roč. 63, August 01, s. 74-82. ISSN 0010-4825. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.compbiomed.2015.05.006.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Practical use of medical terminology in curriculum mapping
Autoři KOMENDA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí), Daniel SCHWARZ (203 Česká republika, domácí), Jan ŠVANCARA (203 Česká republika, domácí), Christos VAITSIS (752 Švédsko), Nabil ZARY (752 Švédsko) a Ladislav DUŠEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Computers in Biology and Medicine, Oxford, Pergamon-Elsevier Science Press, 2015, 0010-4825.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 10103 Statistics and probability
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 1.521
Kód RIV RIV/00216224:14110/15:00083346
Organizační jednotka Lékařská fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.compbiomed.2015.05.006
UT WoS 000358269300009
Klíčová slova anglicky Association analysis; Curriculum management; Medical coding; Medical education; Medical informatics; MeSH; Visual analytics
Štítky EL OK
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková, učo 9005. Změněno: 28. 4. 2016 13:29.
Anotace
Background: Various information systems for medical curriculum mapping and harmonization have been developed and successfully applied to date. However, the methods for exploiting the datasets captured inside the systems are rather lacking. Method: We reviewed the existing medical terminologies, nomenclatures, coding and classification systems in order to select the most suitable one and apply it in delivering visual analytic tools and reports for the benefit of medical curriculum designers and innovators. Results: A formal description of a particular curriculum of general medicine is based on 1347 learning units covering 7075 learning outcomes. Two data-analytical reports have been developed and discussed, showing how the curriculum is consistent with the MeSH thesaurus and how the MeSH thesaurus can be used to demonstrate interconnectivity of the curriculum through association analysis. Conclusion: Although the MeSH thesaurus is designed mainly to index medical literature and support searching through bibliographic databases, we have proved its use in medical curriculum mapping as being beneficial for curriculum designers and innovators. The presented approach can be followed wherever needed to identify all the mandatory components used for transparent and comprehensive overview of medical curriculum data.
Návaznosti
CZ.1.07/2.2.00/28.0042, interní kód MUNázev: OPTIMED-optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: horizontální a vertikální propojení, inovace a efektivita pro praxi (Akronym: OPTIMED)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, OPTIMED-optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: horizontální a vertikální propojení, inovace a efektivita pro praxi, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 20:16