2014
Environmentální výchova. Cesty a křižovatky
ČINČERA, JanZákladní údaje
Originální název
Environmentální výchova. Cesty a křižovatky
Název česky
Environmentální výchova. Cesty a křižovatky
Název anglicky
Environmental education: roads and crossroads
Autoři
ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Trenčín, 51 s. 2014
Nakladatel
Špirála
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14230/14:00083383
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-970970-2-8
Klíčová slova česky
environmentální výchova; vzdělávání pro udržitelný rozvoj; vzdělávání o přírodě; interpretace
Klíčová slova anglicky
environmental education; interpretation; education for sustainable development; nature studies
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 7. 2015 21:30, doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
V originále
Publikace shrnuje nejdůležitější proudy environmentální výchovy. V úvodní části kategorizuje jednotlivé přístupy podle významu, který asociují s pojmem „životní prostředí“. V další části jsou přiblíženy a diskutovány směry, které kladou důraz na poznávání, formování vztahu a pomoc přírodě, jako je vzdělávání o přírodě, badatelsky orientovaná výuka, výchova k ochraně přírody a další. Následující část se soustředí na proudy zaměřující se na „místo“, jako je místně zakotvené učení a interpretace. Třetí část představuje široké spektrum proudů, které spojují životní prostředí s problémy a konflikty, jako je například model pro výzkum a řešení konfliktů. Poslední kapitola se věnuje alternativnějším proudům, prosazujícím hlubší transformaci osobnosti studentů, či školního prostředí, jako je například ekopedagogika či vzdělávání pro udržitelný rozvoj.
Anglicky
The publication introduces the most important approaches existing in the field of environmental education (EE). In the first chapter it categorizes the approaches according to the meanings they associate with the term “the environment”. Then it introduces approaches focusing on investigation of nature, forming emotional bound with it, and practical help, like nature education, inquiry-based learning, conservation education and the other approaches are. Following-part discusses approaches focusing on a place, like place-based education and interpretation are. The next part introduces a wide variety of approaches associating the environmental with problems and issues, for example the issue investigation model. The last chapter is dedicated to alternative models highlighting the importance of a deep transformation of students’ personality and the whole educational environment, like ecopedagogy or education for sustainable development are.