B 2014

Environmentální výchova. Cesty a křižovatky

ČINČERA, Jan

Základní údaje

Originální název

Environmentální výchova. Cesty a křižovatky

Název česky

Environmentální výchova. Cesty a křižovatky

Název anglicky

Environmental education: roads and crossroads

Autoři

ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Trenčín, 51 s. 2014

Nakladatel

Špirála

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00083383

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-970970-2-8

Klíčová slova česky

environmentální výchova; vzdělávání pro udržitelný rozvoj; vzdělávání o přírodě; interpretace

Klíčová slova anglicky

environmental education; interpretation; education for sustainable development; nature studies

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 7. 2015 21:30, doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.

Anotace

V originále

Publikace shrnuje nejdůležitější proudy environmentální výchovy. V úvodní části kategorizuje jednotlivé přístupy podle významu, který asociují s pojmem „životní prostředí“. V další části jsou přiblíženy a diskutovány směry, které kladou důraz na poznávání, formování vztahu a pomoc přírodě, jako je vzdělávání o přírodě, badatelsky orientovaná výuka, výchova k ochraně přírody a další. Následující část se soustředí na proudy zaměřující se na „místo“, jako je místně zakotvené učení a interpretace. Třetí část představuje široké spektrum proudů, které spojují životní prostředí s problémy a konflikty, jako je například model pro výzkum a řešení konfliktů. Poslední kapitola se věnuje alternativnějším proudům, prosazujícím hlubší transformaci osobnosti studentů, či školního prostředí, jako je například ekopedagogika či vzdělávání pro udržitelný rozvoj.

Anglicky

The publication introduces the most important approaches existing in the field of environmental education (EE). In the first chapter it categorizes the approaches according to the meanings they associate with the term “the environment”. Then it introduces approaches focusing on investigation of nature, forming emotional bound with it, and practical help, like nature education, inquiry-based learning, conservation education and the other approaches are. Following-part discusses approaches focusing on a place, like place-based education and interpretation are. The next part introduces a wide variety of approaches associating the environmental with problems and issues, for example the issue investigation model. The last chapter is dedicated to alternative models highlighting the importance of a deep transformation of students’ personality and the whole educational environment, like ecopedagogy or education for sustainable development are.