2015
Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu
ŠEĎOVÁ, Klára a Martin SEDLÁČEKZákladní údaje
Originální název
Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu
Název anglicky
Student participation as the focus of action research
Autoři
ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00080915
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
výuková komunikace; dialogické vyučování; žákovská participace; akční výzkum
Klíčová slova anglicky
classroom discourse; dialogic education; student participation; action research
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 23. 3. 2016 16:44, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Cílem této studie je analyzovat změny v participaci žáků na výukové komunikaci, k nimž došlo v důsledku zapojení učitelů do projektu akčního výzkumu zaměřeného na implementaci principů dialogického vyučování. Participace je operacionalizována jako: 1) výukový čas, který žáci vyplňují svými promluvami; 2) příležitost žáků k rozvitým promluvám; 3) triadická interakce, tedy bezprostřední komunikace mezi větším počtem aktérů, než je jeden žák a učitel. Prostřednictvím kvantitativní analýzy v příspěvku prokazujeme, že v hodinách sledovaných učitelů došlo ke zřetelnému posílení žákovské participace, a to ve všech uvedených parametrech. Následně pomocí kvalitativní analýzy identifikujeme mechanismy, které k tomuto výsledku vedou.
Anglicky
The aim of this paper is to analyse changes in participation of students in classroom discourse which arose due to their teachers' involvement in an action research project on implementation of principles of dialogic teaching. Participation is operationalized as: (i) an amount of time during which students speak; (ii) an opportunity given to students to produce more complex utterances; (iii) a triadic interaction, which means spontaneous communication between more participants than one teacher and one student. Using quantitative analysis, we show that student participation was significantly strengthened in all of the above mentioned parameters in the classes under observation. Finally, we use qualitative analysis to identify mechanisms that lead to this result.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaV |
|