HLADKÁ, Marie a Vladimír HYÁNEK. Motives for Donating in the Czech Republic. Online. In Interdisciplinary Research on Philanthropy: Connecting the Dots, 7th International Conference, European Research Network on Philanthropy, Paris. 2015, [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Motives for Donating in the Czech Republic
Autoři HLADKÁ, Marie (203 Česká republika, domácí) a Vladimír HYÁNEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání Interdisciplinary Research on Philanthropy: Connecting the Dots, 7th International Conference, European Research Network on Philanthropy, Paris, 2015.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50600 5.6 Political science
Stát vydavatele Francie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14560/15:00087725
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky Altruism; charitable giving; motive
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 20. 3. 2017 12:56.
Anotace
Motivation represents a foundation corestone on which analyses in a number of the humanities and social sciences are built. For a long time, economists have seen motivation as connected with the act of giving, trying to interpret it in the context of the neoclassical economics assumptions. On the basis of representative theoretical models, Ziemek (2003) distinguishes three basic categories of motives underlying the act of giving: altruism, egoism and investment. They also form the basis of this paper. The objective of this paper is to find answers to the question what mainly motivates the Czech population in their decisions to make a donation and whether there is any interdependence among such motives. We also ask what the relationship is between the determining motives and the rate or frequency of donating. The donation models that we analyse and use as the basis of our research are nowadays considered being the principal or at least interesting donation models commonly taken into account by economists in their work. We have only focused on microeconomics models to make the text clearly targeted.
Návaznosti
GA14-06856S, projekt VaVNázev: Vliv veřejných financí na strukturu zdrojů a produkci neziskových institucí
Investor: Grantová agentura ČR, Vliv veřejných financí na strukturu zdrojů a produkci neziskových institucí
MUNI/A/1208/2014, interní kód MUNázev: Inovace, "trh" a regionální kontext (Akronym: InMaReg)
Investor: Masarykova univerzita, Inovace, "trh" a regionální kontext, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 01:29