JADE, Radhika, Tatiana MOLKOVÁ a Martin KVIZDA. Role of railways in empowering travelers: A case study from the Czech Republic. Journal of Rail Transport Planning & Management. Elsevier, 2015, roč. 5, č. 2, s. 31-49. ISSN 2210-9706. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.jrtpm.2015.03.001.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Role of railways in empowering travelers: A case study from the Czech Republic
Název česky Role železnic v posílení postavení cestujících: případová studie z České republiky
Autoři JADE, Radhika (356 Indie), Tatiana MOLKOVÁ (203 Česká republika) a Martin KVIZDA (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Journal of Rail Transport Planning & Management, Elsevier, 2015, 2210-9706.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/15:00080396
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.jrtpm.2015.03.001
UT WoS 000449586200002
Klíčová slova česky preference cestujících; image železniční společnosti; kvalita služeb; cestovní pohodlí; relevantní informace
Klíčová slova anglicky Traveler empowerment; Railway company image; Service quality; Travel convenience; Relevant travel information; Traveler involvement
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 12. 8. 2020 13:27.
Anotace
The Czech Republic opened up its monopolistically dominated railway market to private operators in 2003. Even after 10 years, open-access competition in the passenger railway sector is in evidence only in the Prague–Ostrava route, where the three major operators include the national incumbent, České dráhy and two private players, RegioJet & LEO Express. In this paper, we study the effect of this emerging competition in Prague–Ostrava corridor by recording perceptions of 586 travelers about the services of the operators. We do an in-depth literature review and analyse our survey findings using five major ‘railway constructs’, viz. railway company image, service quality factor, travel convenience, relevant travel information, and traveler involvement, and their conceptual relationships in explaining the latent construct, traveler empowerment. Finally, the proposed theoretical construct relationships are statistically tested using structural equation modeling method based on Partial Least Squares (PLS). Also, by individually establishing traveler empowerment models for the three operators, a varying degree of empowerment is calculated with a variance of 91%, 90% and 94% for ČD, RJ and LE, respectively. Based on the findings, we conclude that ‘traveler empowerment’ is an enduring and distinct marketing strategy for all the three passenger railway operators in Czech Republic.
Anotace česky
Česká republika otevřela v roce 2003 dosud monopolní trh osobních železničních dopravních služeb soukromým dopravcům. Po deseti letech se otevřená konkurence projevila pouze na lince Praha - Ostrava, kde spolu soutěží tři společnosti: České dráhy, RegioJet a LEO Express. V tomto článku studujeme vliv této vznikající soutěže na chování cestujících prostřednictvím dotazníkového průzkumu. Analýza na základě výsledků 586 respondentů dospívá k závěru, že posílení postavení cestujících je trvalé a zřetelné v marketingové strategii všech tří operátorů.
Návaznosti
MUNI/A/1203/2014, interní kód MUNázev: Odhad poptávky na trzích dopravních služeb pomocí spotřebitelského průzkumu (Akronym: TranSurvey)
Investor: Masarykova univerzita, Odhad poptávky na trzích dopravních služeb pomocí spotřebitelského průzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
TD020010, projekt VaVNázev: Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.
Investor: Technologická agentura ČR, Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 03:59