2015
Role pedagoga ve švédském vzdělávacím systému
MÁROVÁ, IvanaBasic information
Original name
Role pedagoga ve švédském vzdělávacím systému
Name (in English)
The teacher´s role in Swedish education system
Authors
Edition
Slovensko-české fórum doktorandov špeciálnej pedagogiky, 2015
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Presentations at conferences
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Švédský vzdělávací systém; Pedagog; Asistent pedagoga; Speciální pedagog
Keywords in English
Swedish education system; Teacher; Teacher assistant; Special Educator
Changed: 21/3/2016 14:05, PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
In the original language
Předkládaný příspěvek prezentuje fragment výsledků kvalitativního výzkumného šetření v oblasti předprofesní přípravy a profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí švédského vzdělávacího systému s důrazem na deskripci současné role tamních pedagogů. Kvalitativní data získaná v rámci zahraniční studijní stáže formou strukturovaných rozhovorů se 17 respondenty byla analyzována metodami otevřeného, axiálního a selektivního kódování. Skrze ně byly definovány čtyři kategorie vztahující se k deskripci role pedagogů obecně, roli speciálních pedagogů, asistentů pedagogů a taktéž k současným výzvám švédského vzdělávacího systému ve vztahu k pedagogickým pracovníkům.
In English
This contribution presents a fragment of qualitative research in the field of pre-vocational training and professional orientation in students with special educational needs in the Swedish education system with an emphasis on the current teacher's role description. Qualitative data obtained in the framework of international internship through structured interviews with 17 individuals were analysed using open, axial and selective coding. Through these four categories related to the description of the role of teachers, the role of special educators, teacher assistants and also to the current challenges in the Swedish education system in relation to the teaching staff were defined.