k 2015

Role pedagoga ve švédském vzdělávacím systému

MÁROVÁ, Ivana

Základní údaje

Originální název

Role pedagoga ve švédském vzdělávacím systému

Název anglicky

The teacher´s role in Swedish education system

Autoři

Vydání

Slovensko-české fórum doktorandov špeciálnej pedagogiky, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Švédský vzdělávací systém; Pedagog; Asistent pedagoga; Speciální pedagog

Klíčová slova anglicky

Swedish education system; Teacher; Teacher assistant; Special Educator
Změněno: 21. 3. 2016 14:05, PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.

Anotace

V originále

Předkládaný příspěvek prezentuje fragment výsledků kvalitativního výzkumného šetření v oblasti předprofesní přípravy a profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí švédského vzdělávacího systému s důrazem na deskripci současné role tamních pedagogů. Kvalitativní data získaná v rámci zahraniční studijní stáže formou strukturovaných rozhovorů se 17 respondenty byla analyzována metodami otevřeného, axiálního a selektivního kódování. Skrze ně byly definovány čtyři kategorie vztahující se k deskripci role pedagogů obecně, roli speciálních pedagogů, asistentů pedagogů a taktéž k současným výzvám švédského vzdělávacího systému ve vztahu k pedagogickým pracovníkům.

Anglicky

This contribution presents a fragment of qualitative research in the field of pre-vocational training and professional orientation in students with special educational needs in the Swedish education system with an emphasis on the current teacher's role description. Qualitative data obtained in the framework of international internship through structured interviews with 17 individuals were analysed using open, axial and selective coding. Through these four categories related to the description of the role of teachers, the role of special educators, teacher assistants and also to the current challenges in the Swedish education system in relation to the teaching staff were defined.