MATĚJOVÁ, Alina. GIF art : Od grafického formátu až po etablované umění. In New media inspiration 2015 – Digitalizace člověka, 21. 2. 2015, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název GIF art : Od grafického formátu až po etablované umění
Název anglicky GIF art : From graphics format to established art
Autoři MATĚJOVÁ, Alina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání New media inspiration 2015 – Digitalizace člověka, 21. 2. 2015, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00083864
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky GIF art; new media inspiration; new media art; graphics interchange format
Klíčová slova anglicky GIF art; new media inspiration; new media art; graphics interchange format
Štítky mzok, rivok
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 24. 2. 2016 16:54.
Anotace
Prezentace se věnuje novému uměleckému směru, který je znám pod termínem GIF art. Tato forma umění stojí na základech grafického formátu Graphics interchange format, který byl definován vývojářskou firmou CompuServe na konci 80. let. Ale od doby definování standardu do současnosti se proměnily jednoduché několika bitové animace vytvořené pomocí speciálních softwarů do rozsáhlého souboru praktik, kam spadá i rozličná umělecká aktivita. Cílem této práce je tedy popsat, co přinesl onen formát GIF do oblasti nejen umění nových médií, ale i jakým způsobem pozměňuje či navazuje na předchozí mediální a umělecké formy – fotografie, pohyblivý obraz (film, video atd.), grafický design a to především skrze teorii remediace podle J. Davida Boltera a Richarda A. Grusina. Budeme nahlížet na GIF art jako na plnohodnotnou uměleckou formu skrze principy institucionální teorie umění dle George Dickieho a procesy světa umění Arthura Danta. Práce se zaměřuje na stanovení konzistentní estetiky praktikované formátem GIF, na jejichž základě se dále pokusíme vytvořit typologii GIF artových děl. V neposlední řadě je cílem práce definovat vztah, vlastnosti, charakteristické rysy GIF artové tvorby na základech pojmů a teorií nových médií jakými jsou kyberprostor, expanded cinema, postprodukce, narativita, remix... Také se budeme věnovat i vztahu GIF artu s příbuznými uměleckými směry jakými jsou net art, generative art a software art, čímž jej ukotvíme ještě více do vývojových umělecko-historických kontextů.
Anotace anglicky
Presentation deals with the new artistic movement, which is known as GIF art. This art form is based on graphical format Graphics interchange format, which was defined by the developer CompuServe in the late 80s. But since the definition of the standard till the present time there is a big turn from a few simple bit animations created using special software to the extensive set of practices, encompassing diverse artistic activities. The aim of this work is to describe what that format GIF brought new not only in new media art but also how it modifies or builds on previous media and art forms - photography, moving image (film, video etc), graphic design, mainly through theory of remediation by J. David Bolter and Richard A. Grusin. We will see the GIF art as a full-fledged art form through the principles of the institutional theory of art by George Dickie and processes of the art world by Arthur Dante. The work focuses on the determination of consistent aesthetics practiced by GIF format, on the basis of which we will further attempt to develop a typology of GIF art. Finally, the aim of this work is to define the relationship, properties, characteristics of GIF art production under the concepts and theories of new media such as cyberspace, expanded cinema, post-production , narration, remix... We will also deal with the relationship of GIF art with its closest relative artistic forms such as net art, generative art and software art, thereby anchoring it more in the developmental art-historical contexts.
Návaznosti
MUNI/A/1153/2014, interní kód MUNázev: Soudobé problémy a minulé podoby filozofické diskuse
Investor: Masarykova univerzita, Soudobé problémy a minulé podoby filozofické diskuse, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 9. 6. 2024 14:54