k 2015

How to Analyze Metaphors in the Discourse of the Scientific Discovering of New Media?

KOBÍKOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

How to Analyze Metaphors in the Discourse of the Scientific Discovering of New Media?

Název česky

Jak analyzovat metafory objevující se v diskurzu vědeckého objevování nového média?

Autoři

KOBÍKOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Young Philosophy : The character of current philosophy and its methods. Graduate conference 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava, 2015

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00083891

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

interpretace; metafora; vědecké objevování; hypertext

Klíčová slova anglicky

interpretation; metaphor; scientific discoveries; hypertext

Štítky

Změněno: 24. 2. 2016 16:55, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

Hypertextual linking of information is one of the basic principles of digital media. I suppose this principle to be discovered in a metaphorical thinking with the help of so-called absolute metaphors. We can ask, how to recognize and how to analyse metaphors in the discourse of the scientific discovering of new media? I derive the notion of an absolute metaphor from Hans Blumenberg's metaphorology (1962). My aim is to present his metaphorology as method useful for interpretation of absolute metaphors involved in a discourse of discovering a new media. As an absolute one, I want to present from metaphorological perspective the metaphor ‘association is trail’, mentioned by Vannevar Bush (1945). I will interpret this metaphor according to Max Black's interaction theory (1979), based on an analysis of implicative complexes in metaphor. As will be shown with the help of Blumenberg's and Black's method, an absolute metaphor cannot be easily captured by an literal paraphrases. It means, its interpretation is still open to new implications. And such openness is from pragmatic point of view crucial for the realisation of hypertext as a new medium. My aim is to explain, why to use and combine Blumenberg's and Black's method. Why this method seems to be appropriate for purposes of research in mentioned context. My last aim is to suggest some specifications of described method. These specifications will be designed with the respect to the context of using metaphor in the discourse of discovering and inventing a new media.

Česky

Hypertextové propojení informací je jedním ze základních principů digitálních médií. Předpokládám, že tento princip byl objeven s pomocí metaforického myšlení, konkrétně v užití tzv. absolutních metafor. Hlavním cílem příspěvku je prezentace metod analyzování metafory v diskurzu vědeckého objevování nového média. Pojem „absolutní metafory“ se objevuje u Hanse Blumenberga (1962). Mým cílem je představit Blumenbergovu „metaforologie“ jako metoda užitečnou pro interpretaci absolutních metafor v diskurzu objevení nového média, konkrétně hypertextu. Jako absolutní představím z metaforologické perspektivy metaforu „asociace je stezka“ objevující se v odborném článku Vannevara Bushe (1945). V dalším kroku budu uvedenou metaforu interpretovat s využitím postupu, který popisuje Max Black v tzv. interaktivním pojetí metafory (1979) jako analýzu „implikačních komplexů“ nebo „asociovaných implikací“ jednotlivých subjektů metafory. Analýzy by měly potvrdit, že absolutní metafora není snadno vyjádřitelná doslovnou parafrází. To znamená, že její výklad je stále otevřený novým asociovaným implikacím. A tato otevřenost je z pragmatického hlediska je klíčová pro vynalezení hypertextu jako nového média. Mým cílem je popsat, ilustrovat a zdůvodnit volbu popsaných metod. Ukázat na konkrétním příkladu, proč se tato metoda zdá být vhodná pro účely zkoumání sledovaného diskurzu. Posledním cílem je navrhnout specifikaci popsané metody s ohledem na kontext použití metafory v diskurzu objevování a vynalézání nového média.

Návaznosti

MUNI/A/1153/2014, interní kód MU
Název: Soudobé problémy a minulé podoby filozofické diskuse
Investor: Masarykova univerzita, Soudobé problémy a minulé podoby filozofické diskuse, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty