2015
Dovednost práce s grafy na základní škole a gymnáziu
KUBĚNOVÁ, Gabriela a Hana CÍDLOVÁZákladní údaje
Originální název
Dovednost práce s grafy na základní škole a gymnáziu
Název anglicky
Graphing Skills at Lower and Upper Secondary School
Autoři
KUBĚNOVÁ, Gabriela (203 Česká republika, domácí) a Hana CÍDLOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY. Sborník příspěvků z konference 20.–21. 5. 2015. od s. 97-103, 7 s. 2015
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00083936
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-7996-0
Klíčová slova česky
chemie; dovednost; grafy; tabulky
Klíčová slova anglicky
Chemistry; Skill; Graphs; Tables
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 24. 2. 2016 17:08, doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.
V originále
Práce s grafy a tabulkami dnes patří takřka ke klíčovým součástem přírodovědné gramotnosti. Protože tento komplex dovedností je kromě jiného ovlivněn i kontextem, v němž jsou graf či tabulka uvedeny, měl by tento komplex dovedností být procvičován nejen v matematice, ale i v jiných vyučovacích předmětech. Přesto je většina výzkumných prací zaměřena na využití grafů a tabulek v matematice a mnohem méně pozornosti je věnováno práci s grafy a tabulkami v přírodovědných předmětech („science“). Naším cílem bylo otestovat úroveň dovedností převodu textové reprezentace dat do tabulky a grafu, a to v chemickém kontextu u českých žáků na konci základní školy a na konci gymnaziálního vzdělávání v chemii a pokusit se vyhodnotit odpovídající závěry. Existuje též verze na CD nosiči, ISBN 978-80-210-7954-0.
Anglicky
Work with graphs and tables now belong nearly to the key components of scientific literacy. As this complex of skills is influenced, among others, also by the context in which the graph or the table are given, the complex of skills should be practiced not only in mathematics but also in other subjects. Still, most of the research is focused on the use of graphs and tables in mathematics and much less attention is paid to work with graphs and tables in science. Our aim was to test the level of skills needed to transfer textual representation of data into a table and into a graph, in the context of the chemistry. The test was carried out among Czech pupils at the end of lower secondary school and at the end of upper secondary school chemistry education. Afterwards, we tried to assess appropriate conclusions. There IS also a CD-ROM version, ISBN 978-80-210-7954-0.