D 2015

Dovednost práce s grafy na základní škole a gymnáziu

KUBĚNOVÁ, Gabriela a Hana CÍDLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Dovednost práce s grafy na základní škole a gymnáziu

Název anglicky

Graphing Skills at Lower and Upper Secondary School

Autoři

KUBĚNOVÁ, Gabriela (203 Česká republika, domácí) a Hana CÍDLOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY. Sborník příspěvků z konference 20.–21. 5. 2015. od s. 97-103, 7 s. 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00083936

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-7996-0

Klíčová slova česky

chemie; dovednost; grafy; tabulky

Klíčová slova anglicky

Chemistry; Skill; Graphs; Tables

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 2. 2016 17:08, doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.

Anotace

V originále

Práce s grafy a tabulkami dnes patří takřka ke klíčovým součástem přírodovědné gramotnosti. Protože tento komplex dovedností je kromě jiného ovlivněn i kontextem, v němž jsou graf či tabulka uvedeny, měl by tento komplex dovedností být procvičován nejen v matematice, ale i v jiných vyučovacích předmětech. Přesto je většina výzkumných prací zaměřena na využití grafů a tabulek v matematice a mnohem méně pozornosti je věnováno práci s grafy a tabulkami v přírodovědných předmětech („science“). Naším cílem bylo otestovat úroveň dovedností převodu textové reprezentace dat do tabulky a grafu, a to v chemickém kontextu u českých žáků na konci základní školy a na konci gymnaziálního vzdělávání v chemii a pokusit se vyhodnotit odpovídající závěry. Existuje též verze na CD nosiči, ISBN 978-80-210-7954-0.

Anglicky

Work with graphs and tables now belong nearly to the key components of scientific literacy. As this complex of skills is influenced, among others, also by the context in which the graph or the table are given, the complex of skills should be practiced not only in mathematics but also in other subjects. Still, most of the research is focused on the use of graphs and tables in mathematics and much less attention is paid to work with graphs and tables in science. Our aim was to test the level of skills needed to transfer textual representation of data into a table and into a graph, in the context of the chemistry. The test was carried out among Czech pupils at the end of lower secondary school and at the end of upper secondary school chemistry education. Afterwards, we tried to assess appropriate conclusions. There IS also a CD-ROM version, ISBN 978-80-210-7954-0.