B 2015

Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy

STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ et. al.

Basic information

Original name

Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy

Name (in English)

Field didactics : development – state of the art – perspectives

Authors

STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ, Vojtěch ŽÁK and Věra ČÍŽKOVÁ

Edition

1. vyd. Brno, 465 pp. 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-7769-0

Keywords (in Czech)

oborové didaktiky, vyučování, učení, učitelství, transformace obsahu

Keywords in English

field didactics, teaching, learning, teaching profession, content transformation

Tags

Změněno: 23/9/2015 13:04, Mgr. Jana Dykastová

Abstract

V originále

Oborové didaktiky jsou vědními disciplínami zaměřenými na oborově specifickou dimenzi vyučování a učení ve škole i mimo ni. Jejich agenda sahá od vymezování a zdůvodňování cílů oborového vyučování a učení přes výběr, legitimizaci a didaktickou transformaci obsahů až k metodické strukturaci učebních procesů. Problémem českého školství je, že oborové didaktiky u nás nebyly po dlouhou dobu s náležitými nároky systematicky pěstovány. Přesto se rozvinuly do podoby relativně svébytných vědních disciplín, jak o tom svědčí tato kniha. Jejím cílem je podat pohled na vývoj a stav oborových didaktik v České republice a naznačit perspektivy jejich dalšího směřování.

In English

Field didactics are scientific disciplines that focus on the domain-specific dimension of teaching and learning in and outside of school environment. They deal with a range of issues, from defining and justifying aims of teaching and learning in the specific field/subject, to legitimation and didactic transformation of content, and to methodical structuring of learning processes. A general issue in the Czech educational system is the fact that field didactics have not been systematically developed with adequate demands for a long period of time. Despite this they have grown into relatively independent scientific disciplines, as is evident in this book. The publication aims to give an overview of the development and state of the art of field didactics in the Czech Republic and discuss the prospects for their future.