B 2014

Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013

JIREČEK, Miroslav

Základní údaje

Originální název

Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013

Název anglicky

The Development of the School Subject History from 1918 to 2013

Vydání

1. vyd. Brno, 337 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39, 2014

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-7571-9

Klíčová slova česky

dějepis; vyučovací předmět; vývoj; kurikulární dokumenty; učební plány; učební osnovy; Československo; Česká republika

Klíčová slova anglicky

History; school subject; development; curriculum; Czechoslovakia; Czech republic

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 9. 2015 09:21, Mgr. Jana Dykastová

Anotace

V originále

Práce představuje analýzu vývoje vyučovacího předmětu dějepis v českých zemích od roku 1918 do roku 2013. Pokouší se zachytit zejména vývoj postavení (např. časové dotace), cílů a obsahu tohoto předmětu. Sleduje školy odpovídající druhému stupni dnešní základní školy. Analýza je založena na výzkumu základních kurikulárních dokumentů vydávaných na státní úrovni jako závazné – zejména učebních plánů a osnov. Závěry získané analýzou kurikulárních dokumentů jsou ověřovány a doplňovány pomocí analýzy odborné literatury a dobových odborných časopisů. Práce se pokouší zachytit také kontext vývoje sledovaného vyučovacího předmětu, zejména vývoj naší školské soustavy a sledovaného typu školy.

Anglicky

This thesis presents an analysis of the development of school subject History in the Czech lands during 1918-2013 with a focus on the status’ development (e.g. time framework), objectives and content of the school subject History. Only schools, which corresponded to the current lower secondary schools, were examined. The research was based on the analysis of main obligatory curricula documents, especially school curricula. Great attention was devoted to the context of subject’ development, in particular, the development of our education system and investigated school type. The findings were discussed with current literature and contemporary journals.

Návaznosti

MUNI/A/0813/2013, interní kód MU
Název: Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění (Akronym: KUME 2014)
Investor: Masarykova univerzita, Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty