ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Oral history in researching socialist education in the Czech Republic. In Oral history in Central-Eastern Europe: Current research areas, challenges and specificity, University of Lodz, 17-18 September, 2015, Lodz, Poland. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Oral history in researching socialist education in the Czech Republic
Autoři ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí) a Dana KNOTOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Oral history in Central-Eastern Europe: Current research areas, challenges and specificity, University of Lodz, 17-18 September, 2015, Lodz, Poland, 2015.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00081055
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky oral history; life story; archival resources; normalization; socialist education
Štítky mzok, rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 23. 3. 2016 10:13.
Anotace
The paper focuses on one of the new methodological areas, namely the use of oral history in researching socialist education in the Czech Republic. The authors will present the potential uses of oral history and will discuss links to other methods and approaches (life story, visual history). Methodological issues are among the key topics of the research project called Everyday life of basic schools in the normalization period as seen by teachers. Applying oral history of research in history of contemporary education (no. 14-05926S, supported by the Czech Science Foundation) being undertaken by the authors of this paper. The authors of this paper also work with archival resources. The paper will, for this reason, put special emphasis on availability of resources relevant to socialist education – in which the archives abound, a fact of key importance for research in this topic. The authors have established by research that archival resources covering the recent period have not been processed yet and are, in consequence, not available in practice. Oral history then provides one of the few opportunities to explore socialist schooling. This is why it is not only necessary to develop the method as such (considering specifics of education research) but also to employ knowledge obtained through qualitative education research. The authors will present some methodological inspirations and document them using examples from their original research.
Návaznosti
GA14-05926S, projekt VaVNázev: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
VytisknoutZobrazeno: 2. 6. 2024 06:07