k 2015

Pozice ideálního dialogu ve výukové interakci

TŮMA, František

Základní údaje

Originální název

Pozice ideálního dialogu ve výukové interakci

Název anglicky

The position of ideal dialogue in classroom interaction

Vydání

Konference České pedagogické společnosti Škola a její křižovatky, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

uzavřené otázky; interakce ve výuce; dialog; dialogismus; ideální dialog
Změněno: 25. 9. 2015 14:56, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je pojednat o vztahu mezi ideálním dialogem a institucionálním dialogem v kontextu školní třídy. Příspěvek se zaměřuje na výzkum povahy učitelových otázek a IRF výměn ve výukové interakci. Z perspektivy institucionálního dialogu jsou diskutovány vybrané výsledky výzkumu interakce ve třídě. Je vyvozeno, že při přihlédnutí k cílům analyzovaných situací hrají IRF výměny a uzavřené otázky učitele důležitou roli. Normativní snahy o zavedení ideálního dialogu do výukové interakce jsou v příspěvku z hlediska institucionálního dialogu problematizovány.

Anglicky

The aim of this paper is to discuss the relationship between ideal dialogue and institutional dialogue in the context the classroom. The paper focuses on the research on teacher questions and IRF exchanges in classroom interaction. From the perspective of institutional dialogue the paper discusses selected results of classroom research. It is concluded that when taking the aims of the situations under scrutiny into consideration, the presence of IRF exchanges and closed/display teacher questions plays an important role in classroom interaction. Normative attempts to implement ideal dialogue into classroom interaction are then problematized from the perspective of institutional dialogue.

Návaznosti

EE2.3.30.0009, projekt VaV
Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci