J 2015

Predicting Online and Offline Civic Participation among Young Czech Roma: The Roles of Resources, Community Perceptions and Social Norms

ŠEREK, Jan a Hana MACHÁČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Predicting Online and Offline Civic Participation among Young Czech Roma: The Roles of Resources, Community Perceptions and Social Norms

Autoři

ŠEREK, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana MACHÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Ethnic and Migration Studies, 2015, 1369-183X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 1.536

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00084040

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000361951100006

Klíčová slova anglicky

Civic Participation; Czech Republic; Online Participation; Roma; Sense of Community

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 11. 2016 12:13, doc. Mgr. et Mgr. Jan Šerek, Ph.D.

Anotace

V originále

Roma in the Czech Republic represent a large ethnic minority that faces intolerance and social exclusion. This study aims to describe factors that boost civic participation among Roma adolescents and emerging adults. Specifically, it asks whether different factors apply to Roma and members of the majority, and whether different factors boost offline and online participation. Survey data were analysed from Roma (n = 157) and majority (n = 573) participants between the ages of 15 and 28. Hierarchical regression models suggested that certain factors (a sense of collective influence and peer participatory norm) predict all forms of civic participation, regardless of ethnicity. For Roma youth, in contrast with the majority, offline participation was associated with a perceived lack of opportunities and unmet needs in their communities, which suggests that their offline civic participation might be a reaction to perceived communal problems. Finally, a lack of education was identified as a major explanation for lower rates of online participation among Roma.

Návaznosti

EE2.3.30.0009, projekt VaV
Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci

Přiložené soubory