k 2015

Inovace poradenských služeb Kariérního a poradenského centra MU

HLOUŠKOVÁ, Lenka, Jitka FERDANOVÁ, Šárka KARMAZÍNOVÁ a Jana VESELÁ

Základní údaje

Originální název

Inovace poradenských služeb Kariérního a poradenského centra MU

Název anglicky

Inovace poradenských služeb Kariérního a poradenského centra MU

Autoři

HLOUŠKOVÁ, Lenka, Jitka FERDANOVÁ, Šárka KARMAZÍNOVÁ a Jana VESELÁ

Vydání

konference Asociace vysokoškolských poradců "Reflexe poradenské praxe na vysokých školách v ČR a v zahraničí" 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

potřeby vysokoškolských studentů, kvalitativní výzkum, inovace poradenských služeb

Klíčová slova anglicky

potřeby vysokoškolských studentů, kvalitativní výzkum, inovace poradenských služeb

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 20. 10. 2016 14:30, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek si klade za cíl nastavit priority v inovacích poradenských služeb Kariérního a poradenského centra MU. Je uveden charakteristikou a SWOT analýzou stávající nabídky služeb Kariérního a poradenského centra MU. Následně budou představeny dílčí výstupy z kvalitativního výzkumného šetření potřeb vysokoškoláků provedeného mezi studenty Masarykovy univerzity, kteří využili služeb Kariérního nebo poradenského centra MU. Protože poradenské služby by měly reagovat na aktuální potřeby cílové skupiny, budeme věnovat pozornost dvěma typům potřeb, které jsme identifikovaly z výpovědí našich respondentů. Jedná se o potřeby nevyjadřované a vyjadřované a vznikají v různých obdobích studia na vysoké škole. Nevyjadřované potřeby vznikají na začátku studia, kdy studenti po nástupu na MU pociťují nedostatky (jako problém s orientací ve studiu, timemanagementem), či naopak nadbytky (příliš volného času, svoboda). Vyjadřované potřeby vznikají v průběhu studia, kdy si studenti uvědomují své nedostatky, které vyjadřují ve formě přání a očekávání (tj. implicitně vyjadřovaná potřeba), explicitně vyjadřují potřebu využití služeb (tj. explicitně vyjádřená potřeba), a nebo na základě svých plánů do budoucna (tj. potenciální potřeba). Popisem nevyjadřovaných a vyjadřovaných potřeb vymezíme prostor pro inovace, kde představíme konkrétní nápady a podněty studentů – respondentů k inovaci stávajících poradenských služeb Kariérního a poradenského centra MU.

Anglicky

Příspěvek si klade za cíl nastavit priority v inovacích poradenských služeb Kariérního a poradenského centra MU. Je uveden charakteristikou a SWOT analýzou stávající nabídky služeb Kariérního a poradenského centra MU. Následně budou představeny dílčí výstupy z kvalitativního výzkumného šetření potřeb vysokoškoláků provedeného mezi studenty Masarykovy univerzity, kteří využili služeb Kariérního nebo poradenského centra MU. Protože poradenské služby by měly reagovat na aktuální potřeby cílové skupiny, budeme věnovat pozornost dvěma typům potřeb, které jsme identifikovaly z výpovědí našich respondentů. Jedná se o potřeby nevyjadřované a vyjadřované a vznikají v různých obdobích studia na vysoké škole. Nevyjadřované potřeby vznikají na začátku studia, kdy studenti po nástupu na MU pociťují nedostatky (jako problém s orientací ve studiu, timemanagementem), či naopak nadbytky (příliš volného času, svoboda). Vyjadřované potřeby vznikají v průběhu studia, kdy si studenti uvědomují své nedostatky, které vyjadřují ve formě přání a očekávání (tj. implicitně vyjadřovaná potřeba), explicitně vyjadřují potřebu využití služeb (tj. explicitně vyjádřená potřeba), a nebo na základě svých plánů do budoucna (tj. potenciální potřeba). Popisem nevyjadřovaných a vyjadřovaných potřeb vymezíme prostor pro inovace, kde představíme konkrétní nápady a podněty studentů – respondentů k inovaci stávajících poradenských služeb Kariérního a poradenského centra MU.