B 2014

Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění

PEŠKOVÁ, Karolína, Tomáš JANKO, Michal LUPAČ, Karel ŠEVČÍK, Tomáš DOLEŽAL et. al.

Basic information

Original name

Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění

Name (in English)

Curriculum of primary and lower secondary school: methodological approaches and empirical findings

Authors

PEŠKOVÁ, Karolína, Tomáš JANKO, Michal LUPAČ, Karel ŠEVČÍK, Tomáš DOLEŽAL, Josef MORAVEC, Pavla SÝKOROVÁ and Tereza ČEŠKOVÁ

Edition

1. vyd. Brno, 132 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 38, 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-210-7838-3

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-7838-2014

Keywords (in Czech)

kurikulum; základní škola; metodologický přístup; teoretický rámec; empirická zjištění

Keywords in English

curriculum; primary and lower secondary school; methodological approach; theoretical framework; empirical findings

Tags

Změněno: 12/10/2015 10:42, PhDr. Lea Novotná

Abstract

V originále

V odborné knize jsou rozpracovány teoretické rámce, metodologické přístupy a výzkumné nástroje umožňující realizovat výzkum různých forem existence kurikula (především projektovaného kurikula). V jednotlivých kapitolách jsou řešena výzkumná témata jako komparace kurikula tělesné výchovy, finanční gramotnost v kurikulu, názory žáků na elektronické učebnice, rozvíjení kompetence k řešení problémů v hodinách přírodovědy ad. Zastřešujícím a výchozím kurikulárním dokumentem pro tuto knihu je přitom Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, v rámci nějž se většina autorů kapitol vymezuje. Kniha výzkumně pokrývá různé formy existence kurikula (především projektované a realizované kurikulum) a prezentuje návrhy a realizace různých fází výzkumných šetření.

In Czech

The monograph introduces theoretical background, methodological approaches and research instruments for research into various forms of curriculum (especially planned curriculum). Individual chapters discuss topics such as comparative research of curricular documents of Physical education, financial literacy in the curriculum, pupils’ views on e-textbooks, development of the problem-solving competence in Science etc. The main curricular document most of the authors of the book refer to is the Framework Educational Programme for Elementary Education. The monograph covers research into different forms of curriculum (especially planned and realized curriculum) and presents designs and realisation of various phases of investigations.