2015
Typologie rodinných vypravěčů
SEDLÁČKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Typologie rodinných vypravěčů
Název anglicky
Typology of Family Storytellers
Autoři
SEDLÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00084204
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
pohádka; rituál; předškolní děti; čtení; vyprávění; vícegenerační rodina
Klíčová slova anglicky
fairy tale; ritual; preschool children; reading; telling; multigenerational family
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2016 16:32, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Článek se zabývá čtením a vyprávěním pohádek předškolním dětem ve vícegeneračních rodinách. Chápeme-li obě aktivity jako metodu rozvoje počáteční gramotnosti, hraje při nich důležitou roli přístup dospělých vypravěčů. Ti jeho prostřednictvím vytvářejí z každovečerní pohádky také rodinný rituál, jehož smyslem je prožívání vzájemnosti, harmonizování a sjednocování rodiny. Kvalitativní šetření, realizované metodou individuálních a skupinových rozhovorů s rodiči a prarodiči ze čtyř vícegeneračních rodin, vykresluje na výsledné typologii obraz toho, jak tito vypravěči své vyprávěcí rituály vnímají: spíše než z působ rozvoje jejich dětí pro ně představují vzácnou chvíli spolubytí s nimi. Zaujímají při nich také různé přístupy. Vyjádřeno metaforami, přístup Chůvy je veden touhou být hodným (pra)rodičem, přístup Učitele zase touhou být zprostředkovatelem porozumění, přístup Mudrce klade důraz na sociálně-mravní výchovu dítěte a přístup Kašpárka na zábavu a legraci.
Anglicky
This paper addresses reading and the telling of fairy tales to preschool children in multigenerational families. It stresses the importance of the approach taken by adult narrators, since both activities can be understood as methods for developing early literacy. This is because adult narrators change both activities into a family ritual whose aim is to facilitate an experience of mutuality, harmony and family unity. The paper stems from a qualitative analysis which used individual and group interviews with parents and grandparents from four multigenerational families. It shows that adult narrators perceive reading and telling as a valued time of togetherness with children rather than a means of child education. The paper identifies four different approaches that adult narrators adopt: (i) a nurse motivated by a wish to be a good (grand)parent, (ii) a teacher who wishes to be a mediator of knowledge, (iii) a sage who emphasises the importance of social and ethical education, (iv) a jester who accentuates humour and entertainment.
Návaznosti
MUNI/A/1219/2014, interní kód MU |
|