J 2015

Typologie rodinných vypravěčů

SEDLÁČKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Typologie rodinných vypravěčů

Název anglicky

Typology of Family Storytellers

Autoři

SEDLÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00084204

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

pohádka; rituál; předškolní děti; čtení; vyprávění; vícegenerační rodina

Klíčová slova anglicky

fairy tale; ritual; preschool children; reading; telling; multigenerational family

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2016 16:32, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Článek se zabývá čtením a vyprávěním pohádek předškolním dětem ve vícegeneračních rodinách. Chápeme-li obě aktivity jako metodu rozvoje počáteční gramotnosti, hraje při nich důležitou roli přístup dospělých vypravěčů. Ti jeho prostřednictvím vytvářejí z každovečerní pohádky také rodinný rituál, jehož smyslem je prožívání vzájemnosti, harmonizování a sjednocování rodiny. Kvalitativní šetření, realizované metodou individuálních a skupinových rozhovorů s rodiči a prarodiči ze čtyř vícegeneračních rodin, vykresluje na výsledné typologii obraz toho, jak tito vypravěči své vyprávěcí rituály vnímají: spíše než z působ rozvoje jejich dětí pro ně představují vzácnou chvíli spolubytí s nimi. Zaujímají při nich také různé přístupy. Vyjádřeno metaforami, přístup Chůvy je veden touhou být hodným (pra)rodičem, přístup Učitele zase touhou být zprostředkovatelem porozumění, přístup Mudrce klade důraz na sociálně-mravní výchovu dítěte a přístup Kašpárka na zábavu a legraci.

Anglicky

This paper addresses reading and the telling of fairy tales to preschool children in multigenerational families. It stresses the importance of the approach taken by adult narrators, since both activities can be understood as methods for developing early literacy. This is because adult narrators change both activities into a family ritual whose aim is to facilitate an experience of mutuality, harmony and family unity. The paper stems from a qualitative analysis which used individual and group interviews with parents and grandparents from four multigenerational families. It shows that adult narrators perceive reading and telling as a valued time of togetherness with children rather than a means of child education. The paper identifies four different approaches that adult narrators adopt: (i) a nurse motivated by a wish to be a good (grand)parent, (ii) a teacher who wishes to be a mediator of knowledge, (iii) a sage who emphasises the importance of social and ethical education, (iv) a jester who accentuates humour and entertainment.

Návaznosti

MUNI/A/1219/2014, interní kód MU
Název: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty

Přiložené soubory