SEDLÁČKOVÁ, Jana. Typologie rodinných vypravěčů. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 20, č. 3, s. 145-159. ISSN 1803-7437.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Typologie rodinných vypravěčů
Název anglicky Typology of Family Storytellers
Autoři SEDLÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00084204
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky pohádka; rituál; předškolní děti; čtení; vyprávění; vícegenerační rodina
Klíčová slova anglicky fairy tale; ritual; preschool children; reading; telling; multigenerational family
Štítky mzok, pohádka, předškolní děti, ritual, rivok, vyprávění, vícegenerační rodina, čtení
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 14. 4. 2016 16:32.
Anotace
Článek se zabývá čtením a vyprávěním pohádek předškolním dětem ve vícegeneračních rodinách. Chápeme-li obě aktivity jako metodu rozvoje počáteční gramotnosti, hraje při nich důležitou roli přístup dospělých vypravěčů. Ti jeho prostřednictvím vytvářejí z každovečerní pohádky také rodinný rituál, jehož smyslem je prožívání vzájemnosti, harmonizování a sjednocování rodiny. Kvalitativní šetření, realizované metodou individuálních a skupinových rozhovorů s rodiči a prarodiči ze čtyř vícegeneračních rodin, vykresluje na výsledné typologii obraz toho, jak tito vypravěči své vyprávěcí rituály vnímají: spíše než z působ rozvoje jejich dětí pro ně představují vzácnou chvíli spolubytí s nimi. Zaujímají při nich také různé přístupy. Vyjádřeno metaforami, přístup Chůvy je veden touhou být hodným (pra)rodičem, přístup Učitele zase touhou být zprostředkovatelem porozumění, přístup Mudrce klade důraz na sociálně-mravní výchovu dítěte a přístup Kašpárka na zábavu a legraci.
Anotace anglicky
This paper addresses reading and the telling of fairy tales to preschool children in multigenerational families. It stresses the importance of the approach taken by adult narrators, since both activities can be understood as methods for developing early literacy. This is because adult narrators change both activities into a family ritual whose aim is to facilitate an experience of mutuality, harmony and family unity. The paper stems from a qualitative analysis which used individual and group interviews with parents and grandparents from four multigenerational families. It shows that adult narrators perceive reading and telling as a valued time of togetherness with children rather than a means of child education. The paper identifies four different approaches that adult narrators adopt: (i) a nurse motivated by a wish to be a good (grand)parent, (ii) a teacher who wishes to be a mediator of knowledge, (iii) a sage who emphasises the importance of social and ethical education, (iv) a jester who accentuates humour and entertainment.
Návaznosti
MUNI/A/1219/2014, interní kód MUNázev: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
1152-3542-1-SM.pdf   Verze souboru Sedláčková, J. 12. 10. 2015

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1313668/1152-3542-1-SM.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1313668/1152-3542-1-SM.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1313668/1152-3542-1-SM.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1313668/1152-3542-1-SM.pdf?info
Vloženo
Po 12. 10. 2015 12:05, Mgr. Jana Sedláčková, DiS.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124
  • osoba Mgr. Jana Sedláčková, DiS., učo 321110
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124
  • osoba Mgr. Jana Sedláčková, DiS., učo 321110
Atributy
 

1152-3542-1-SM.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1313668/1152-3542-1-SM.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1313668/1152-3542-1-SM.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
283,8 KB
Hash md5
62b77106ceefddf81248ca2ccfcbd3f3
Vloženo
Po 12. 10. 2015 12:05

1152-3542-1-SM.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1313668/1152-3542-1-SM.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1313668/1152-3542-1-SM.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
42,8 KB
Hash md5
3b4c915808223edc1fb77cafeaf90507
Vloženo
Po 12. 10. 2015 12:07
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 30. 4. 2024 22:59