D 2015

Znalostní regiony v Evropě

KLÍMOVÁ, Viktorie and Vladimír ŽÍTEK

Basic information

Original name

Znalostní regiony v Evropě

Name (in English)

Knowledge regions in Europe

Authors

KLÍMOVÁ, Viktorie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladimír ŽÍTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Olomouc, Znalosti pro tržní praxi 2015. Ženy-podnikatelky v minulosti a současnosti. p. 367-375, 9 pp. 2015

Publisher

Univerzita Palackého v Olomouci

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/15:00089144

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-87533-12-3

UT WoS

000380496800040

Keywords (in Czech)

znalosti; inovace; region; Evropa

Keywords in English

knowledge; innovation; region; Europe

Tags

Reviewed
Změněno: 12/12/2016 14:11, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Tvorba a šíření znalostí jsou důležitým předpokladem pro rozvoj inovací a pro produkci statků s vysokou přidanou hodnotou. Z hlediska inovační výkonnosti se mezi jednotlivými regiony vyskytují velké rozdíly, neboť každý region má jiné podmínky a jiný potenciál pro vznik a šíření inovací. V Evropě existují regiony, které lze nazvat jako inovační lídry nebo znalostní a inovační centra. Mezi takové patří například Bádensko-Württembersko v Německu, Tampere ve Finsku nebo Noord Brabant v Nizozemí. Cílem článku je analyzovat příčiny úspěchu excelentních znalostních regionů v Evropě. Analýza je provedena prostřednictvím případových studií vybraných regionů. Mezi časté příčiny jejich úspěchu patří přítomnost velké inovační firmy, kvalitní univerzity a silné zastoupení výzkumu. Důležitá je také vládní podpora a kvalitní proinovační prostředí. Případové studie potvrzují, že záleží i na historickém vývoji a vlivu náhody.

In English

Creation and diffusion of knowledge represent important prerequisites for innovation development and production of goods with high added value. With respect to innovation performance the big differences among regions can be observed, because each region has different conditions and potential for launching and diffusion of innovations. There exist some regions in Europe that can be called as innovation leaders or knowledge and innovation centres. For example Baden-Württemberg in Germany, Tampere in Finland or Noord Brabant in Netherland belong to the group of such regions. The aim of this article is to analyse the causes of success of excellent knowledge regions in Europe. The analysis is carried out on the basis of case studies of selected regions. Among often factors of their success it is possible to put the existence of big innovative company, quality universities and strong research and development. Also the government support and good proinnovative environment are important preconditions. The case studies confirm that the success also depends on historical development and influence of chance.

Links

MUNI/A/1244/2014, interní kód MU
Name: Možnosti implementace vybraných veřejných politik v územním rozvoji (Acronym: VEPOUR)
Investor: Masaryk University, Category A