Detailed Information on Publication Record
2015
Znalostní regiony v Evropě
KLÍMOVÁ, Viktorie and Vladimír ŽÍTEKBasic information
Original name
Znalostní regiony v Evropě
Name (in English)
Knowledge regions in Europe
Authors
KLÍMOVÁ, Viktorie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladimír ŽÍTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Olomouc, Znalosti pro tržní praxi 2015. Ženy-podnikatelky v minulosti a současnosti. p. 367-375, 9 pp. 2015
Publisher
Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50600 5.6 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14560/15:00089144
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-87533-12-3
UT WoS
000380496800040
Keywords (in Czech)
znalosti; inovace; region; Evropa
Keywords in English
knowledge; innovation; region; Europe
Tags
Reviewed
Změněno: 12/12/2016 14:11, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Tvorba a šíření znalostí jsou důležitým předpokladem pro rozvoj inovací a pro produkci statků s vysokou přidanou hodnotou. Z hlediska inovační výkonnosti se mezi jednotlivými regiony vyskytují velké rozdíly, neboť každý region má jiné podmínky a jiný potenciál pro vznik a šíření inovací. V Evropě existují regiony, které lze nazvat jako inovační lídry nebo znalostní a inovační centra. Mezi takové patří například Bádensko-Württembersko v Německu, Tampere ve Finsku nebo Noord Brabant v Nizozemí. Cílem článku je analyzovat příčiny úspěchu excelentních znalostních regionů v Evropě. Analýza je provedena prostřednictvím případových studií vybraných regionů. Mezi časté příčiny jejich úspěchu patří přítomnost velké inovační firmy, kvalitní univerzity a silné zastoupení výzkumu. Důležitá je také vládní podpora a kvalitní proinovační prostředí. Případové studie potvrzují, že záleží i na historickém vývoji a vlivu náhody.
In English
Creation and diffusion of knowledge represent important prerequisites for innovation development and production of goods with high added value. With respect to innovation performance the big differences among regions can be observed, because each region has different conditions and potential for launching and diffusion of innovations. There exist some regions in Europe that can be called as innovation leaders or knowledge and innovation centres. For example Baden-Württemberg in Germany, Tampere in Finland or Noord Brabant in Netherland belong to the group of such regions. The aim of this article is to analyse the causes of success of excellent knowledge regions in Europe. The analysis is carried out on the basis of case studies of selected regions. Among often factors of their success it is possible to put the existence of big innovative company, quality universities and strong research and development. Also the government support and good proinnovative environment are important preconditions. The case studies confirm that the success also depends on historical development and influence of chance.
Links
MUNI/A/1244/2014, interní kód MU |
|