2015
Social Support Seeking in Relation to Parental Attachment and Peer Relationships Among Victims of Cyberbullying
ŠEVČÍKOVÁ, Anna, Hana MACHÁČKOVÁ, Michelle WRIGHT, Lenka DĚDKOVÁ, Alena ČERNÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Social Support Seeking in Relation to Parental Attachment and Peer Relationships Among Victims of Cyberbullying
Autoři
ŠEVČÍKOVÁ, Anna (203 Česká republika, garant, domácí), Hana MACHÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Michelle WRIGHT (840 Spojené státy, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 2015, 1037-2911
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.250
Kód RIV
RIV/00216224:14230/15:00084568
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000364726600004
Klíčová slova anglicky
cyberbullying; parents; social support seeking; coping strategy; peer aggression
Změněno: 2. 5. 2016 16:38, Ing. Alena Raisová
Anotace
V originále
Victims use social support seeking (SSS) to buffer the negative effects of cyber- bullying. It is unknown whether cyber-victims’ perceptions of harm and having poor peer and parental relationships influence SSS. Using a sample of 451 cyberbullying-victims, aged 12–18, 68% girls, this study examined relationships of gender, harm, peer rejection, parental attachment, offline victimisation and online aggression to SSS, and tested the interaction of harm with peer rejection and parental attachment. Findings from logistic regression revealed that poor parental attachment and higher peer rejection decreased SSS, and that the association between parental attachment and SSS was stronger among cyber- victims with higher harm. This study highlights the importance of assessing cyber-victims’ attachment and experiences with their peers when implementing preventative intervention programs.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaV |
|