J 2015

Social Support Seeking in Relation to Parental Attachment and Peer Relationships Among Victims of Cyberbullying

ŠEVČÍKOVÁ, Anna, Hana MACHÁČKOVÁ, Michelle WRIGHT, Lenka DĚDKOVÁ, Alena ČERNÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Social Support Seeking in Relation to Parental Attachment and Peer Relationships Among Victims of Cyberbullying

Autoři

ŠEVČÍKOVÁ, Anna (203 Česká republika, garant, domácí), Hana MACHÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Michelle WRIGHT (840 Spojené státy, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 2015, 1037-2911

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.250

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00084568

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000364726600004

Klíčová slova anglicky

cyberbullying; parents; social support seeking; coping strategy; peer aggression
Změněno: 2. 5. 2016 16:38, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

Victims use social support seeking (SSS) to buffer the negative effects of cyber- bullying. It is unknown whether cyber-victims’ perceptions of harm and having poor peer and parental relationships influence SSS. Using a sample of 451 cyberbullying-victims, aged 12–18, 68% girls, this study examined relationships of gender, harm, peer rejection, parental attachment, offline victimisation and online aggression to SSS, and tested the interaction of harm with peer rejection and parental attachment. Findings from logistic regression revealed that poor parental attachment and higher peer rejection decreased SSS, and that the association between parental attachment and SSS was stronger among cyber- victims with higher harm. This study highlights the importance of assessing cyber-victims’ attachment and experiences with their peers when implementing preventative intervention programs.

Návaznosti

EE2.3.20.0184, projekt VaV
Název: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií