KVIZDA, Martin, Tomáš NIGRIN, Daniel SEIDENGLANZ a Zdeněk TOMEŠ. Standard of Transport Services - Central Strategy versus Regional Priorities - Workshop Report of the 9th Telč Seminar. Brno: Masarykova univerzita MuniPress, 2015, s. 345-348. Národohospodářský obzor - Review of Economic Perspectives. ISSN 1213-2446. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1515/revecp-2015-0024.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Standard of Transport Services - Central Strategy versus Regional Priorities - Workshop Report of the 9th Telč Seminar
Název česky Standardy dopravní obslužnosti - centrální strategie vs. krajské priority - zpráva z 9. Semináře Telč
Autoři KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš NIGRIN (203 Česká republika), Daniel SEIDENGLANZ (203 Česká republika, domácí) a Zdeněk TOMEŠ (203 Česká republika).
Vydání Brno, od s. 345-348, 4 s. Národohospodářský obzor - Review of Economic Perspectives, 2015.
Nakladatel Masarykova univerzita MuniPress
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Popularizační texty a aktivity
Obor 50600 5.6 Political science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/15:00080402
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISSN 1213-2446
Doi http://dx.doi.org/10.1515/revecp-2015-0024
UT WoS 000446829000001
Klíčová slova česky Seminář Telč; Telčská skupina; standardy dopravní obslužnosti; regionální veřejná doprava
Klíčová slova anglicky Seminar Telč; Telč Group; standards of transport services; regional public transport
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 12. 8. 2020 13:23.
Anotace
On a traditional autumn date, 6 and 7 November 2014, the Department of Economics at the Faculty of Economics and Administration of the Masaryk University in Brno in cooperation with the Institute of International Studies of the Faculty of Social Sciences of the Charles University in Prague (both Czech Republic) organized 9th Telč Seminar, which took place in the University Centre of the Masaryk University in Telč (Czech Republic). The main topic of the seminar, supported by a grant by Technology Agency of the Czech Republic, was Standards of Transport Services – Central Strategy versus Regional Priorities. The second part of the seminar consisted of a panel discussion aimed at defining standards of regional transport; moderated by Martin Kvizda and Daniel Seidenglanz (both Masaryk University Brno) and featured Miroslav Marada (Charles University Prague; focusing on transport geography), Petr Pšenička (SŽDC - Railway Infrastructure Administration), Lumír Pečený (University of Žilina; focusing on transport engineering), and Tomáš Pospíšil (ČD – Czech Railways Inc.). As a follow-up of a foregoing discussion, several basic issues were opened which gave rise to a lively discussion in which not only panel speakers engaged, but other participants in the seminar, too: Which type of transport needs should be serviced by subsidized regional transport? What should be the spatial definition of regional transport? Which is the optimum temporal standard of regional transport? What does a suitable party ordering regional transport look like? How to co-ordinate regional transport with its long-distance counterpart?
Anotace česky
Panelovou diskusi k definici regionální dopravy moderoval Martin Kvizda (ESF MU) a Daniel Seidenglanz (PřF MU), mezi panelisty zasedli Miroslav Marada (PřF UK, za dopravní geografii), Petr Pšenička (SŽDC, jenž ze své zkušenosti tlumočil názory krajských objednatelů), Lumír Pečený (FPEDAS ŽU, za dopravní inženýrství) a Tomáš Pospíšil (ČD, jako reprezentant dopravců). Z diskuse vyplynulo několik závěrů, s nimiž se jako Telčská skupina ztotožňujeme a jejichž naléhavost je v současné době skutečně vysoká: Vzhledem k probíhající polarizaci společnosti mezi aglomeracemi a venkovem je velmi důležitá integrační role dopravy. V České republice dochází k duálnímu rozvoji společnosti: na jedné straně se zintenzivňují vzájemné vztahy uvnitř metropolitních regionů (polynodální struktury), kde se předpokládá vznik integrovaných dopravních systémů, a na straně druhé stojí venkovské regiony (mononodální struktury) s často nevyhovujícím stavem regionální dopravy. Význam regionální dopravy je nejen ve vnitřní obsluze regionu, ale i ve funkčním spojení regionu s ekonomickými a společenskými centry mimo region. V sídelním systému neexistují jen velká města; ekonomický rozvoj může být vázán i na poměrně velký počet relativně silných mikroregionálních středisek, a tudíž i ta by měla být funkčně propojena se svým ekonomickým i sociálním zázemím. Cílem aktivní politiky podpory venkova by měla být podpora regionálních center a to i těch relativně slabých, která však plní společensky a ekonomicky nezastupitelné role v mikroregionu. Součástí této podpory by měl být i funkční systém regionální veřejné dopravy, kde minimální povinností veřejné sféry je zajistit veřejnou dopravu za činnostmi, které stát nařizuje jako povinné, tj. např. školní docházka, dojížďka na úřady, apod.
Návaznosti
TD020010, projekt VaVNázev: Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.
Investor: Technologická agentura ČR, Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 02:20