a 2015

Další plánované legislativní změny v provádění pitev (v roce 2015)

VOJTÍŠEK, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Další plánované legislativní změny v provádění pitev (v roce 2015)

Vydání

XVIII. Rozmaričovy soudnělékařské pracovní dny, 2015

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

30000 3. Medical and Health Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství
Změněno: 6. 12. 2015 16:20, MUDr. Mgr. Bc. Tomáš Vojtíšek, Ph.D.

Anotace

V originále

Již více než rok trvá výrazné omezení patologicko-anatomických pitev v důsledku vlivu nového občanského zákoníku. Díky medializaci problému zahájilo ministerstvo zdravotnictví hned na počátku roku 2014 přípravu novely zákona o zdravotních službách, která by tento stav napravila. Předmětná novela byla rozeslána do připomínkového řízení dne 13. 11. 2014, přičemž prakticky současně byl zahájen legislativní proces i novely občanského zákoníku z dílny ministerstva spravedlnosti, která se rovněž dotýká úpravy pitev. Vyřešit patologicko-anatomické pitvy se tedy aktuálně budou snažit dvě na sobě nezávislé a nekoordinované navrhované novely obou ministerstev. Navrhované nové znění zákona o zdravotních službách zavádí novou položku k ostatním stávajícím povinným patologicko-anatomickým pitvám, a to u případů, kdy není dostatečně objasněna příčina smrti, základní nemoci, dalších nemocí nebo jejich komplikací nebo klinická diagnóza. Tato množina zemřelých pacientů by měla zhruba odpovídat dřívějším nepovinným (fakultativním) pitvám, které se v roce 2014 přestaly provádět. Nově se však již nebude rozlišovat kategorie povinných a nepovinných pitev, neboť v zásadě budou existovat výhradně pitvy povinné, s četnými možnostmi poskytovatele provádějícího pitvu rozhodnout o jejím neprovedení, a to buď na základě svého odborného uvážení, nebo na žádost osob blízkých (která nahradí dosavadní nesouhlas s pitvou). Novela občanského zákoníku by měla zejména zrušit nefunkční a v zásadě nesmyslný rejstřík osob souhlasících se svojí pitvou (který stejně dosud nebyl zřízen) a pak sice formálně zachovat domněnku nesouhlasu s pitvou, nicméně omezit její působnost na případy pitev, kdy je výslovně vyžadován souhlas. Výsledkem novely občanského zákoníku by bylo prakticky odstranění jeho vlivu na provádění pitev. Závěrem lze konstatovat, že pokud nedojde k významovým úpravám předložených návrhů (zejména v důsledku poslanecké iniciativy), mělo by se provádění pitev v ČR v zásadě navrátit do stavu před rokem 2014 po přijetí alespoň jedné z obou navrhovaných novelizací.