D 2015

Chceme být Applem mezi nakladateli: strategie budování brandu v současném českém nakladatelském poli

KIRKOSOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Chceme být Applem mezi nakladateli: strategie budování brandu v současném českém nakladatelském poli

Název česky

Chceme být Applem mezi nakladateli: strategie budování brandu v současném českém nakladatelském poli

Název anglicky

We aim to be Apple in book publishing business: some strategies of brand building in contemporary Czech publishing field

Autoři

KIRKOSOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Trnava, Megatrendy a médiá 2015: Mediálna farma II. od s. 182-210, 29 s. 2015

Nakladatel

Fakulta masmediálnejkomunikácie UCM

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00085131

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-8105-722-9

Klíčová slova česky

sociologie umění; symbolický kapitál; ekonomický kapitál; knižní nakladatelství; brand; obchodní značka

Klíčová slova anglicky

sociology of art; symbolic capital; economic capital; book publishing; branding
Změněno: 8. 12. 2015 13:43, Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D.

Anotace

V originále

V tomto příspěvku chápu knižní průmysl jako významnou součást širšího mediálního průmyslu a soustředím se na strategie pro vytváření a upevňování obchodní značky v současném českém nakladatelském poli. V návaznosti na konceptualizaci uměleckého pole francouzského socio-loga Pierra Bourdieu chápu knižní nakladatele jako svého druhu dvojí agenty. Ideálně musejí umět funkčně a invenčně skloubit logiku světa umění a logiku světa obchodu, jež jsou často vnímány jako protikladné až neslučitelné. Představím způsoby, jak se s tímto inherentním pnu-tím vyrovnávají malí, střední i velcí nakladatelé a zaměřím se na mechanismy budování ediční-ho profilu či způsoby zvýznamňování značky mezi žánrově či tematicky podobnou produkcí. Shrnu, jakou roli hraje nakladatelská značka pro čtenáře a jakou pro obchodní partnery (např. při jednání s literárními agenturami). Závěrem se pokusím zhodnotit, jaký manévrovací prostor nakladatelství spolu s rozpoznatelnou značkou jakožto specifickou formou symbolického kapi-tálu získává, například pro hodnotové rekódování hierarchie literárních žánrů (krimi, erotická literatura).

Anglicky

Book business nowadays is widely considered as an important part of culture industry. Such a position brings about new threats and new challenges for its actors (book publishers, booksell-ers, readers etc.). In this paper, I accentuate the perspective of book publishers and focus on their strategies of brand building. Bearing upon Pierre Bourdieu’s sociology of art, I regard book publishers as „double agents“: ideally, they should combine the logic of money with the logic of art, which are often viewed as contradictory and irreconcilable. Various publishers have different ways of dealing with this inherent tension, depending on the size of the pu-blishing house or the type of books published (popular or literary fiction, translated or origina-lly Czech fiction). In the same vein, the way they deal wiwth the newly established need for branding their own publishing house and its books differ significantly. I give a basic descripti-on of these strategies and add practical examples. In conclusion, I review also the advantages and disadvanteges they endow the publisher with.