D 2015

Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu

MILLOVÁ, Katarína and Marek BLATNÝ

Basic information

Original name

Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu

Name in Czech

Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu

Name (in English)

Successful development as a lifelong process: Sample of Brno Longitudinal Study on Life-Span Development

Edition

Košice, Sociálne procesy a osobnosť 2014. Človek a spoločnosť, p. 344-353, 9 pp. 2015

Publisher

Spoločenskovedný ústav SA Košice

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50101 Psychology

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-89524-18-1

Keywords (in Czech)

úspěšný vývoj; longitudinální výzkum; celoživotní vývoj

Keywords in English

successful development; longitudinal research; lifelong development

Tags

Reviewed
Změněno: 13/4/2018 10:06, PhDr. Katarína Millová, Ph.D.

Abstract

V originále

Úspěšný vývoj bývá hodnocen z aktuálního nebo z vývojového hlediska. My jsme jej zkoumali z celoživotního hlediska. Data vychází z Brněnské longitudinální studie probíhající od roku 1961. Soubor obsahuje 83 participantů (48 žen; 47-50). Shlukovou analýzou jsme vytvořili 3 skupiny. Celoživotně adaptivně fungující lidé měli v adolescenci nadprůměrný školní prospěch, sebehodnocení i extraverzi a nízký neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší vzdělání, self-esteem, nejlepší zdraví a nejnižší neuroticismus. Celoživotně neadaptivně fungující měli průměrný prospěch, nízké sebehodnocení, nejnižší extraverzi a nejvyšší neuroticismus. V dospělosti měli nejnižší SES, self-efficacy a self-esteem, nejvyšší neuroticismus a nejhorší zdraví. V dospělosti adaptivně fungující měli nejhorší prospěch, podprůměrné self-esteem a extraverzi a nadprůměrný neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší self-efficacy, pracovní status a nadprůměrné self-esteem. Ostatní charakteristiky neprokázaly významný rozdíl.

In English

Successful development is assessed from actual or developmental perspective. We focused on it in terms of lifelong process. Data comes from Brno Longitudinal Study running since 1961. Current sample includes 83 persons (48 women, 47-50). Using cluster analysis we created 3 groups. Lifelong adaptive functioning group had average school achievement, self-esteem, extraversion and low neuroticism in adolescence. In adulthood they had highest education, self-esteem, health and low neuroticism. Lifelong non-adaptive functioning had average school performance, low self-esteem, lowest extraversion and highest neuroticism. They had lowest SES, self-efficacy, health, self-esteem and high neuroticism in adulthood. Adaptive functioning in adulthood had worst academic performance, below-average self-esteem, extraversion and neuroticism above average. They had highest self-efficacy, work status and self-esteem above average in adulthood. Other characteristics did not show significant difference.

Links

GAP407/10/2410, research and development project
Name: Longitudinální studium optimálního vývoje: potenciál pražské a brněnské studie celoživotního vývoje člověka