Detailed Information on Publication Record
2015
Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu
MILLOVÁ, Katarína and Marek BLATNÝBasic information
Original name
Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu
Name in Czech
Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu
Name (in English)
Successful development as a lifelong process: Sample of Brno Longitudinal Study on Life-Span Development
Authors
Edition
Košice, Sociálne procesy a osobnosť 2014. Človek a spoločnosť, p. 344-353, 9 pp. 2015
Publisher
Spoločenskovedný ústav SA Košice
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50101 Psychology
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
ISBN
978-80-89524-18-1
Keywords (in Czech)
úspěšný vývoj; longitudinální výzkum; celoživotní vývoj
Keywords in English
successful development; longitudinal research; lifelong development
Tags
Reviewed
Změněno: 13/4/2018 10:06, PhDr. Katarína Millová, Ph.D.
V originále
Úspěšný vývoj bývá hodnocen z aktuálního nebo z vývojového hlediska. My jsme jej zkoumali z celoživotního hlediska. Data vychází z Brněnské longitudinální studie probíhající od roku 1961. Soubor obsahuje 83 participantů (48 žen; 47-50). Shlukovou analýzou jsme vytvořili 3 skupiny. Celoživotně adaptivně fungující lidé měli v adolescenci nadprůměrný školní prospěch, sebehodnocení i extraverzi a nízký neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší vzdělání, self-esteem, nejlepší zdraví a nejnižší neuroticismus. Celoživotně neadaptivně fungující měli průměrný prospěch, nízké sebehodnocení, nejnižší extraverzi a nejvyšší neuroticismus. V dospělosti měli nejnižší SES, self-efficacy a self-esteem, nejvyšší neuroticismus a nejhorší zdraví. V dospělosti adaptivně fungující měli nejhorší prospěch, podprůměrné self-esteem a extraverzi a nadprůměrný neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší self-efficacy, pracovní status a nadprůměrné self-esteem. Ostatní charakteristiky neprokázaly významný rozdíl.
In English
Successful development is assessed from actual or developmental perspective. We focused on it in terms of lifelong process. Data comes from Brno Longitudinal Study running since 1961. Current sample includes 83 persons (48 women, 47-50). Using cluster analysis we created 3 groups. Lifelong adaptive functioning group had average school achievement, self-esteem, extraversion and low neuroticism in adolescence. In adulthood they had highest education, self-esteem, health and low neuroticism. Lifelong non-adaptive functioning had average school performance, low self-esteem, lowest extraversion and highest neuroticism. They had lowest SES, self-efficacy, health, self-esteem and high neuroticism in adulthood. Adaptive functioning in adulthood had worst academic performance, below-average self-esteem, extraversion and neuroticism above average. They had highest self-efficacy, work status and self-esteem above average in adulthood. Other characteristics did not show significant difference.
Links
GAP407/10/2410, research and development project |
|