2015
Generativita v mladé dospělosti: pilotní studie
LACKO, David; Katarína MILLOVÁ; Ivona PÁSTOROVÁ a Anna PECKOVÁZákladní údaje
Originální název
Generativita v mladé dospělosti: pilotní studie
Název anglicky
Generativity in young adulthood: Pilot study
Autoři
LACKO, David (203 Česká republika, domácí); Katarína MILLOVÁ (703 Slovensko, garant, domácí); Ivona PÁSTOROVÁ (703 Slovensko, domácí) a Anna PECKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Sociální procesy a osobnost 2015, Brno, 9.-11. 9. 2015, 2015
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50101 Psychology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00085158
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
generativity; young adulthood; self-regulation; self-concept
Změněno: 13. 4. 2018 10:00, PhDr. Katarína Millová, Ph.D.
V originále
Generativita jako tvořivost, produktivita, péče o druhé lidi nebo předávání hodnot dalším generacím je důležitým vývojovým úkolem, který by měl být naplněn v průběhu dospělosti. Pro její rozvoj je důležitá mladá dospělost a dokonce některé složky mohou dosahovat svého vrcholu právě na začátku dospělosti. Náš soubor tvořilo 54 studentů VŠ (24 žen, průměrný věk 21,4 let), kteří vyplnili online dotazníky: Loyola Generativity Scale (LGS - generativní zájem), Generativity Behavioral Checklist (GBC - generativní jednání), Dotazník aktuální generativity (Gen-Current - struktura generativity), Inventory of the Dimensions of Emerging Adulthood (IDEA), Dotazník sociální selekce, optimalizace a kompenzace (Social SOC) a Self-Concept Clarity Scale (SCCS). Dotazník aktuální generativity byl u mladých dospělých použit poprvé. Popisuje 4 typy generativity: sociální, kulturní, technickou a ekologickou. Faktorová analýza (rotace varimax) nepotvrdila existenci těchto typů jako samostatných faktorů. Korelační analýza odhalila vztah mezi generativitou a experimentováním, zaměřením na sebe (pouze LGS a Gen-Current) a ostatní (Gen-Current) a sociální seberegulací (GBC, Gen-Current). U jasnosti sebepojetí se žádné významné vztahy nepotvrdily. Genderové rozdíly v generativitě jsme nezjistili. Nejvýznamnějším prediktorem generativity byla sociální seberegulace (pro generativní zájem), experimentování (pro generativní jednání) a zaměření na sebe (pro strukturu generativity).
Anglicky
Generativity as creativity, productivity, and care for other people or transmitting values to future generations is an important developmental task that should be completed during adulthood. Young adulthood is very important for its development since some aspects may reach its peak just at the beginning of adulthood. Our sample consisted of 54 university students (24 women, average age 21.4 years) who completed the online questionnaire: Loyola Generativity Scale (LGS - generative concern), Generativity Behavioral Checklist (GBC - generative behavior), Generativity - Current Questionnaire (Gen-Current – generativity structure), Inventory of the Dimensions of Emerging Adulthood (IDEA), Social SOC Questionnaire (Social SOC), and Self-Concept Clarity Scale (SCCS). Generativity - Current Questionnaire has been used in the sample of young adults for the first time. It describes 4 types of generativity: social, cultural, technical and environmental. Factor analysis (varimax rotation) did not confirm the existence of these types as individual factors. Correlation analysis revealed a relationship between generativity and experimentation/possibilities, self-focus (only LGS and Gen-Current), other-focus (Gen-Current), and social self-regulation (GBC, Gen-Current). For self-concept clarity was confirmed no significant relationship. We have not identified any gender differences in generativity. The strongest predictor of generativity was social self-regulation (for generative concern), experimentation/possibilities (for generative action) and self-focus (for generativity structure).