2016
Empathic responses by cyberbystanders: The importance of proximity
MACHÁČKOVÁ, Hana, Lenka DĚDKOVÁ, Anna ŠEVČÍKOVÁ a Alena ČERNÁZákladní údaje
Originální název
Empathic responses by cyberbystanders: The importance of proximity
Autoři
MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of Youth Studies, 2016, 1367-6261
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 1.440
Kód RIV
RIV/00216224:14230/16:00089208
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000380222000005
Klíčová slova anglicky
Cyberaggression; cyberbullying; bystanders; empathic response; adolescence
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2017 14:44, Ing. Alena Raisová
Anotace
V originále
Cyberaggression, and its' specific sub-type, cyberbullying, have become a widely debated and studied issues, but we still lack knowledge about cyberbystanders, whose reactions (or lack thereof) can play a crucial role. One of the important factors determining behavioral outcomes is cyberbystanders’ empathic response to the incident. Certain features of cyberaggression incidents (e.g. distance and the invisibility of those involved) raise the question of what conditions tend to encourage (or inhibit) empathetic responses on the part of cyberbystanders. Therefore, we investigated the link between the empathic responses of 453 Czech adolescent cyberbystanders (age 12–18) and the context in which they become aware of ongoing cybervictimization. We found that being directly present and being informed by the victim increased emotional response, while witnessing it only online or being informed by others had no effect. We discuss the importance of including the dimensions of ‘proximity’ or ‘directness’ in both prevention and intervention efforts and future research on cyberbystanders’ reactions.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaV |
|