J 2016

Empathic responses by cyberbystanders: The importance of proximity

MACHÁČKOVÁ, Hana, Lenka DĚDKOVÁ, Anna ŠEVČÍKOVÁ a Alena ČERNÁ

Základní údaje

Originální název

Empathic responses by cyberbystanders: The importance of proximity

Autoři

MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Youth Studies, 2016, 1367-6261

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.440

Kód RIV

RIV/00216224:14230/16:00089208

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000380222000005

Klíčová slova anglicky

Cyberaggression; cyberbullying; bystanders; empathic response; adolescence

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2017 14:44, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

Cyberaggression, and its' specific sub-type, cyberbullying, have become a widely debated and studied issues, but we still lack knowledge about cyberbystanders, whose reactions (or lack thereof) can play a crucial role. One of the important factors determining behavioral outcomes is cyberbystanders’ empathic response to the incident. Certain features of cyberaggression incidents (e.g. distance and the invisibility of those involved) raise the question of what conditions tend to encourage (or inhibit) empathetic responses on the part of cyberbystanders. Therefore, we investigated the link between the empathic responses of 453 Czech adolescent cyberbystanders (age 12–18) and the context in which they become aware of ongoing cybervictimization. We found that being directly present and being informed by the victim increased emotional response, while witnessing it only online or being informed by others had no effect. We discuss the importance of including the dimensions of ‘proximity’ or ‘directness’ in both prevention and intervention efforts and future research on cyberbystanders’ reactions.

Návaznosti

EE2.3.20.0184, projekt VaV
Název: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií