Los dramaturgos mexicanos desatando las palabras del discurso oficial
COUFALOVÁ, Lucie. Los dramaturgos mexicanos desatando las palabras del discurso oficial. In Las palabras (des)atadas – Encuentro de hispanistas 2015. 2015. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Los dramaturgos mexicanos desatando las palabras del discurso oficial |
Název česky | Mexická dramaturgie jako protipól historického a politického diskursu |
Název anglicky | The Mexican theatre tieing off the official discourse |
Autoři | COUFALOVÁ, Lucie. |
Vydání | Las palabras (des)atadas – Encuentro de hispanistas 2015, 2015. |
Další údaje | |
---|---|
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
WWW | URL |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
Klíčová slova česky | historický a politický diskurs, divadlo, pravda, moc |
Klíčová slova anglicky | history, discourse, intertextuality, Mexican theatre, power, the truth |
Štítky | kontrola_RIV |
Změnil | Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 2. 5. 2019 09:12. |
Anotace |
---|
La ponencia analiza la relación existente entre el discurso histórico proveniente del poder político y el discurso teatral. Aparecen temas como la verdad histórica, la intertextualidad y el posmodernismo. |
Anotace česky |
---|
Příspěvěk se zabývá vztahem mezi divadelním a historickým diskursem v Mexicku, mezi divadlem (či obecně literaturou) a oficiální verzí historických událostí, jejímž původcem je vládnoucí strana. |
Anotace anglicky |
---|
This paper deals with the treatment of the history in Krisis (1996) by Sabina Berman and Perder la cabeza by Jaime Chabaud (1995), having both plays intertextual references in the North American TV series Los Intocables broadcasted in Mexico from 1959 till 1963. As has been mentioned by Hayden White (2003), there is no absolute true, and therefore the historical discourse is questionable. In this sense, both authors point out the existence of two histories, the official one, created by those who have a political power about its production, and her other, hidden, face. The black humor of Berman and the grotesqueness of Chabaud are the manners of showing that other face of the history and also their own present time, manipulated by the PRI (Partido Revolucionario Institucional), the political party which was in power without interruption from the ending of the Mexican Revolution up to the end of the last century. |
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 13:03