TŮMA, František. Using conversation analysis in classroom interaction research. In M. Černá, J. Ivanová, Š. Ježková. Learner corpora and English acquisition. A collection of studies. 1st ed. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015, p. 163-171. ISBN 978-80-7395-946-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Using conversation analysis in classroom interaction research
Authors TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Pardubice, Learner corpora and English acquisition. A collection of studies. p. 163-171, 9 pp. 2015.
Publisher Univerzita Pardubice
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00081325
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7395-946-3
Keywords (in Czech) interakce ve třídě; dialogismus; konvezační analýza; metodologie výzkumu; výuka angličtiny jako cizího jazyka; terciární vzdělávání
Keywords in English classroom interaction; dialogism; conversation analysis; research methodology; English as a foreign language teaching and learning; higher education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281. Changed: 29/3/2016 13:56.
Abstract
Dialogist approaches in general and conversation analysis (CA) in particular have not been commonly used in Czech educational research on classroom interaction yet. However, CA conducted on videorecordings of classroom teaching makes it possible to consider the local and dynamic nature of interaction. The aim of this theoretical-methodological chapter is twofold. First, it introduces the dialogist framework and related views of (language) learning as well as CA as a research method. Second, it presents the research design of the research project “Classroom interaction in English language teaching in higher education“. Special attention is paid to the methodological aspects of an analysis of classroom interaction in the context of the language classroom.
Abstract (in Czech)
Dialogické přístupy obecně ani konverzační analýza konkrétně se v českém pedagogickém výzkumu běžně neuplatňují. Nicméně konverzační analýza provedená na videozáznamech z výuky ve třídě umožňuje vzít do úvahy lokální a dynamickou povahu interakce. Cíl této teoreticko-metodologické kapitoly je dvojí. Nejprve představí dialogismus a související pohled na učení, stejně jako konverzační analýzu jako výzkumnou metodu. Dále pak představí design výzkumného projektu "Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole". Pozornost je věnována metodologickým aspektům analýzy interakce ve třídě v kontextu výuky cizího jazyka.
Links
GA15-08857S, research and development projectName: Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 11/10/2024 17:09