J 2015

Analýza chování s rysy závislosti a primární prevence u prezenčních studentů Masarykovy univerzity

KACHLÍK, Petr

Základní údaje

Originální název

Analýza chování s rysy závislosti a primární prevence u prezenčních studentů Masarykovy univerzity

Název česky

Analýza chování s rysy závislosti a primární prevence u prezenčních studentů Masarykovy univerzity

Název anglicky

Analysis of Behavior with Features of Addiction and Primary Prevention for Full-time Students at Masaryk University

Autoři

KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2015, 1805-8868

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00085320

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

automat; dotazník; hra; internet; mobilní telefon; počítač; prevence; rizikové chování; student; studie; substance; virtuální drogy; výzkum; univerzita; závislost

Klíčová slova anglicky

slot machine; questionnaire; game; internet; mobile phone; computer; prevention; risk behavior; student; study; substance; virtual drugs; research; university; addiction

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2016 21:22, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem prezentovaných výzkumných studií byla deskripce a analýza potenciálně návykového chování vzorku prezenčních studentů Masarykovy univerzity a možnosti jeho prevence. Jednalo se o tři anonymní dotazníkové studie, první mapovala ve vzorku 9993 respondentů zkušenosti s návykovými látkami legálního a ilegálního typu, jejich názory a postoje. Ve druhé studii bylo osloveno 2475 osob otázkami zaměřenými na potenciálně rizikové aktivity, zejména na tzv. virtuální drogy. Třetí výzkum ve vzorku 2176 osob se týkal aktivit primární prevence na Masarykově univerzitě, jejich efektivity, atraktivity, zapojení studentů. Získaná data byla elektronicky zaznamenána a podrobena statistickému zpracování (deskriptivní statistika, chí-kvadrát test a jeho modifikace, Fisherův exaktní test). Z výsledků vyplynulo, že nejčastěji užívanými návykovými látkami ve vzorku byl alkohol, nikotin, kofein, kanabinoidy, v menší míře též halucinogeny, tlumivé léky bez předpisu a taneční drogy. Respondenti běžně pracují s počítačem, internetem a mobilním telefonem, většinou jednu hodinu denně. Pětina vzorku byla oslovena prevencí závislostí, téměř výlučně ve frontální výuce. V rámci primární prevence jsou využívány zejména monologicky vedené přednášky o problematice alkoholismu a tabakismu, chybí zpětná vazba, interaktivita, dostatek času, návaznost a systematičnost.

Anglicky

The aim of the research studies presented here was a description and analysis of potentially addictive behavior in a sample of full-time students at Masaryk University and its possible prevention. There were 3 anonymous questionnaire studies, first charted in a sample of 9993 respondents experience with addictive drugs of legal and illegal type, their opinions and attitudes. In the second study there were interviewed 2475 people on issues aimed at potentially hazardous activities, especially virtual drugs. The third investigation in a sample of 2176 people concerned primary prevention activities at the University, their efficiency, attractiveness, student involvement. The collected data were electronically recorded and subjected to statistical processing (descriptive statistics, chi-square test and its modifications, Fisher exact test). The results showed that the most commonly used addictive substances in the sample were alcohol, nicotine, caffeine, cannabis, to lesser extent also hallucinogens, depressants not requiring prescription and dancing drugs. Respondents normally work with a computer, internet and mobile phone, usually an hour a day. One fifth of the sample was addressed with addiction prevention, almost exclusively in the classroom. In primary prevention there are used mainly monologue lectures on the issue of alcohol and nicotine, which lack feedback, interactivity, adequate length, continuity and systematicity.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století