2015
Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě
LOJDOVÁ, KateřinaZákladní údaje
Originální název
Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě
Název anglicky
Pupil’s Resistance Behaviour as a Power Manifestation within Classroom
Autoři
LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Orbis Scholae, Karolinum, 2015, 1802-4637
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00081348
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
EID Scopus
2-s2.0-84944871904
Klíčová slova česky
kázeň; moc; nekázeň; rezistence; studenti učitelství
Klíčová slova anglicky
discipline; indiscipline; power; resistance; student teachers
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2019 12:16, Dana Nesnídalová
V originále
Výzkumný článek popisuje podoby rezistentního chování žáků 2. stupně základní školy, které zachytili studenti učitelství ve svých denících v průběhu dlouhodobé praxe. Jedná se o chování, které může reprezentovat specifickou podobu nekázně. Na rozdíl od jiných podob nekázně je rezistentní chování interpretováno skrze mikrosociální jevy ve třídě a makrosociální jevy ve společnosti. Studenti na praxi se setkávají se širokou paletou rezistentního chování žáků vůči normám ve škole i vůči kurikulu. Prezentovaný výzkum vychází z kvalitativní analýzy 58 deníků studentů učitelství na praxi. Popisuje typy rezistentního chování žáků, jak je vnímají studenti učitelství na praxi, a zasazuje je do kontextu mocenského uspořádání ve školní třídě. Výsledná typologie popisuje rezistentní chování žáků od pasivní přes aktivní po agresivní rezistenci. Všechny typy rezistence se odehrávají ve dvou mocenských diskursech: didaktickém (vůči učivu) a regulativním (vůči normám ve škole).
Anglicky
The paper gives a brief overview of the international research on pupil’s resistance within classroom. The aim of this qualitative study is to analyze resistant behaviour in the Czech lower secondary classrooms, where student teachers realize their long term practice. Student teachers recorded in their diaries variety of resistant behaviour connected to school norms and teachers and themselves. The sample consisted of 58 student teachers diaries. The paper analyze pupils resistance within classroom in the power relationship context. It brings typology of resistance from passive to aggressive resistance, which takes place in both didactic and regulative power discourse.
Návaznosti
GA13-24456S, projekt VaV |
|