J 2015

Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě

LOJDOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě

Název anglicky

Pupil’s Resistance Behaviour as a Power Manifestation within Classroom

Autoři

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Orbis Scholae, Karolinum, 2015, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00081348

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

EID Scopus

2-s2.0-84944871904

Klíčová slova česky

kázeň; moc; nekázeň; rezistence; studenti učitelství

Klíčová slova anglicky

discipline; indiscipline; power; resistance; student teachers

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2019 12:16, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Výzkumný článek popisuje podoby rezistentního chování žáků 2. stupně základní školy, které zachytili studenti učitelství ve svých denících v průběhu dlouhodobé praxe. Jedná se o chování, které může reprezentovat specifickou podobu nekázně. Na rozdíl od jiných podob nekázně je rezistentní chování interpretováno skrze mikrosociální jevy ve třídě a makrosociální jevy ve společnosti. Studenti na praxi se setkávají se širokou paletou rezistentního chování žáků vůči normám ve škole i vůči kurikulu. Prezentovaný výzkum vychází z kvalitativní analýzy 58 deníků studentů učitelství na praxi. Popisuje typy rezistentního chování žáků, jak je vnímají studenti učitelství na praxi, a zasazuje je do kontextu mocenského uspořádání ve školní třídě. Výsledná typologie popisuje rezistentní chování žáků od pasivní přes aktivní po agresivní rezistenci. Všechny typy rezistence se odehrávají ve dvou mocenských diskursech: didaktickém (vůči učivu) a regulativním (vůči normám ve škole).

Anglicky

The paper gives a brief overview of the international research on pupil’s resistance within classroom. The aim of this qualitative study is to analyze resistant behaviour in the Czech lower secondary classrooms, where student teachers realize their long term practice. Student teachers recorded in their diaries variety of resistant behaviour connected to school norms and teachers and themselves. The sample consisted of 58 student teachers diaries. The paper analyze pupils resistance within classroom in the power relationship context. It brings typology of resistance from passive to aggressive resistance, which takes place in both didactic and regulative power discourse.

Návaznosti

GA13-24456S, projekt VaV
Název: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství