ČINČERA, Jan and Bruce JOHNSON. Examining the Relationship between Environmental Attitudes and Behaviour in Education Programmes. Sociální studia. Masarykova univerzita, 2015, vol. 12, No 3, p. 97-111. ISSN 1214-813X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Examining the Relationship between Environmental Attitudes and Behaviour in Education Programmes
Name in Czech Analýza vztahu mezi environmentálními postoji a chováním ve vzdělávacích programech
Authors ČINČERA, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Bruce JOHNSON (840 United States of America, belonging to the institution).
Edition Sociální studia, Masarykova univerzita, 2015, 1214-813X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/15:00085375
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) Environmentální postoje; environmentální chování; environmentální výchova; výchova o Zemi; Strážci Země
Keywords in English Environmental attitude; environmental behaviour; environmental education; earth education; Earthkeepers
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D., učo 96852. Changed: 23/12/2015 09:59.
Abstract
Changing attitudes toward the environment has long been a goal of education programmes focused on helping students change their environmental behaviour. The relationship between environmental attitudes and personal behaviour changes, however, is complex. The purpose of the present study was to explore these relationships in two groups of children who participated in an earth education programme Earthkeepers, which was designed to affect both attitudes and behaviour. In stage one, the environments attitudes and behaviours of children in the United States before and after participating in the programme were compared. Children whose attitudes changed the most after the programme were the most likely to demonstrate the adoption of new proenvironmental behaviours. In stage two, a sample of Czech students who had participated in the Earthkeepers programme one year earlier completed the attitude instrument again and were interviewed. Most students maintained the attitude changes made during the programme. Some also maintained the behaviour changes one year later while others did not, often due to pressure from social norms or the lack of on-going motivation. The study suggests the importance of attitude change in promoting environmental behaviour while also noting the need for additional support for maintaining these changes in the long term.
Abstract (in Czech)
Posilování proenvironmentálních postojů je dlouhodobým cílem výchovně-vzdělávacích programů, které se snaží pomoci žákům měnit jejich environmentální chování. Vztah mezi environmentálními postoji a chováním jednotlivce současně představuje komplexní téma. Studie se jej snaží zkoumat na základě porovnání dvou skupin žáků, které se zúčastnily programu výchovy o Zemi “Strážci Země” zaměřeného na formování environmentálních postojů a chování. První část studie porovnává environmentální postoje a chování žáků ze Spojených států před programem a po něm. Děti, jejichž postoje se nejvíce změnily, současně častěji dokládaly změny ve svém chování. Druhá část se zaměřila na vzorek českých žáků, kteří s ročním odstupem po absolvování programu vyplňovali stejný dotazník na měření postojů a odpovídali na otázky v rozhovoru. U většiny z nich se udržely postoje utvořené v průběhu programu. Zatímco změny v chování u některých z nich přetrvaly i po roce, u dalších se je, často z důvodu tlaku sociálních norem a chybějící průběžné motivace, nepodařilo udržet. Studie upozorňuje na důležitost formování postojů pro podporu environmentálního chování, přičemž současně zmiňuje i důležitost další podpory pro dlouhodobé udržení nových vzorců chování.
PrintDisplayed: 18/5/2024 11:48