ČINČERA, Jan a Bruce JOHNSON. Examining the Relationship between Environmental Attitudes and Behaviour in Education Programmes. Sociální studia. Masarykova univerzita, 2015, roč. 12, č. 3, s. 97-111. ISSN 1214-813X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Examining the Relationship between Environmental Attitudes and Behaviour in Education Programmes
Název česky Analýza vztahu mezi environmentálními postoji a chováním ve vzdělávacích programech
Autoři ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant) a Bruce JOHNSON (840 Spojené státy, domácí).
Vydání Sociální studia, Masarykova univerzita, 2015, 1214-813X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/15:00085375
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky Environmentální postoje; environmentální chování; environmentální výchova; výchova o Zemi; Strážci Země
Klíčová slova anglicky Environmental attitude; environmental behaviour; environmental education; earth education; Earthkeepers
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D., učo 96852. Změněno: 23. 12. 2015 09:59.
Anotace
Changing attitudes toward the environment has long been a goal of education programmes focused on helping students change their environmental behaviour. The relationship between environmental attitudes and personal behaviour changes, however, is complex. The purpose of the present study was to explore these relationships in two groups of children who participated in an earth education programme Earthkeepers, which was designed to affect both attitudes and behaviour. In stage one, the environments attitudes and behaviours of children in the United States before and after participating in the programme were compared. Children whose attitudes changed the most after the programme were the most likely to demonstrate the adoption of new proenvironmental behaviours. In stage two, a sample of Czech students who had participated in the Earthkeepers programme one year earlier completed the attitude instrument again and were interviewed. Most students maintained the attitude changes made during the programme. Some also maintained the behaviour changes one year later while others did not, often due to pressure from social norms or the lack of on-going motivation. The study suggests the importance of attitude change in promoting environmental behaviour while also noting the need for additional support for maintaining these changes in the long term.
Anotace česky
Posilování proenvironmentálních postojů je dlouhodobým cílem výchovně-vzdělávacích programů, které se snaží pomoci žákům měnit jejich environmentální chování. Vztah mezi environmentálními postoji a chováním jednotlivce současně představuje komplexní téma. Studie se jej snaží zkoumat na základě porovnání dvou skupin žáků, které se zúčastnily programu výchovy o Zemi “Strážci Země” zaměřeného na formování environmentálních postojů a chování. První část studie porovnává environmentální postoje a chování žáků ze Spojených států před programem a po něm. Děti, jejichž postoje se nejvíce změnily, současně častěji dokládaly změny ve svém chování. Druhá část se zaměřila na vzorek českých žáků, kteří s ročním odstupem po absolvování programu vyplňovali stejný dotazník na měření postojů a odpovídali na otázky v rozhovoru. U většiny z nich se udržely postoje utvořené v průběhu programu. Zatímco změny v chování u některých z nich přetrvaly i po roce, u dalších se je, často z důvodu tlaku sociálních norem a chybějící průběžné motivace, nepodařilo udržet. Studie upozorňuje na důležitost formování postojů pro podporu environmentálního chování, přičemž současně zmiňuje i důležitost další podpory pro dlouhodobé udržení nových vzorců chování.
VytisknoutZobrazeno: 8. 6. 2024 20:18