B 2014

Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti

VLČKOVÁ, Kateřina, Karolína PEŠKOVÁ, Klára ULIČNÁ, Miroslav JANÍK, Kateřina ŠVEJDÍKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti

Název česky

Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti

Název anglicky

Learner strategies in English as a foreign language and their relation to achievement

Autoři

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Karolína PEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Klára ULIČNÁ (203 Česká republika, domácí), Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí) a Kateřina ŠVEJDÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, 474 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 41, 2014

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00081376

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-7574-0

Klíčová slova česky

strategie učení; strategie užívání jazyka; sekvence strategií; shluky strategií; řečové dovednosti; jazykové úlohy; úspěšnost řešení úloh; angličtina jako cizí jazyk

Klíčová slova anglicky

learner strategies; language use strategies; strategy sequences; strategy clusters; language skills; language tasks; achievement in language tasks; English as a foreign language

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 20. 6. 2017 14:11, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Monografie prezentuje výsledky výzkumu žákovských strategií (především strategií užívání jazyka) uplatňovaných při učení se angličtině jako cizímu jazyku na konci základního vzdělávání. Žáky deklarované používání strategií je dáno do souvislosti s indikátory jejich vzdělávacích výsledků, jako jsou skóre z úloh KET na úrovni A2 či známka z anglického jazyka. Strategie a úspěšnost řešení úloh jsou zkoumány u řečových dovedností čtení, poslech, mluvení a psaní a v kontextu dalších proměnných, jako jsou učební a výkonová motivace, styly učení či podpora strategií učitelem. Smíšený výzkum kombinuje dotazníky, didaktický test a volné písemné výpovědi žáků o používaných strategiích při řešení úloh. Výzkumný vzorek zahrnuje 462 žáků 9. ročníku z 16 škol náhodného výběru v Jihomoravském kraji.

Anglicky

The monograph presents research into learner strategies (above all language use strategies) in English as a foreign language at the end of compulsory education (ISCED2) in the Czech Republic. The strategy use declared by students was analysed in relation to indicators of their language achievement (KET tasks´ scores, grade in English etc.). Strategies and achievement were measured for the language skills listening, reading, speaking, and writing; and in the context of other variables, like learning motivation, learning styles or teacher´s strategy support. Mixed methods design combined questionnaires, knowledge test and written open statements about strategies used in tasks’ solving. The probability sample consisted of 462 students of the 9th grade of 16 schools.

Návaznosti

GAP407/12/0432, projekt VaV
Název: Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií