Detailed Information on Publication Record
2014
Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti
VLČKOVÁ, Kateřina, Karolína PEŠKOVÁ, Klára ULIČNÁ, Miroslav JANÍK, Kateřina ŠVEJDÍKOVÁ et. al.Basic information
Original name
Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti
Name in Czech
Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti
Name (in English)
Learner strategies in English as a foreign language and their relation to achievement
Authors
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Karolína PEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Klára ULIČNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina ŠVEJDÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Brno, 474 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 41, 2014
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00081376
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-7574-0
Keywords (in Czech)
strategie učení; strategie užívání jazyka; sekvence strategií; shluky strategií; řečové dovednosti; jazykové úlohy; úspěšnost řešení úloh; angličtina jako cizí jazyk
Keywords in English
learner strategies; language use strategies; strategy sequences; strategy clusters; language skills; language tasks; achievement in language tasks; English as a foreign language
Tags
Reviewed
Změněno: 20/6/2017 14:11, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
V originále
Monografie prezentuje výsledky výzkumu žákovských strategií (především strategií užívání jazyka) uplatňovaných při učení se angličtině jako cizímu jazyku na konci základního vzdělávání. Žáky deklarované používání strategií je dáno do souvislosti s indikátory jejich vzdělávacích výsledků, jako jsou skóre z úloh KET na úrovni A2 či známka z anglického jazyka. Strategie a úspěšnost řešení úloh jsou zkoumány u řečových dovedností čtení, poslech, mluvení a psaní a v kontextu dalších proměnných, jako jsou učební a výkonová motivace, styly učení či podpora strategií učitelem. Smíšený výzkum kombinuje dotazníky, didaktický test a volné písemné výpovědi žáků o používaných strategiích při řešení úloh. Výzkumný vzorek zahrnuje 462 žáků 9. ročníku z 16 škol náhodného výběru v Jihomoravském kraji.
In English
The monograph presents research into learner strategies (above all language use strategies) in English as a foreign language at the end of compulsory education (ISCED2) in the Czech Republic. The strategy use declared by students was analysed in relation to indicators of their language achievement (KET tasks´ scores, grade in English etc.). Strategies and achievement were measured for the language skills listening, reading, speaking, and writing; and in the context of other variables, like learning motivation, learning styles or teacher´s strategy support. Mixed methods design combined questionnaires, knowledge test and written open statements about strategies used in tasks’ solving. The probability sample consisted of 462 students of the 9th grade of 16 schools.
Links
GAP407/12/0432, research and development project |
|